Met nog twee Grands Prix te gaan, maakt Toyota alvast de balans op. Chassischef Pascal Vasselon blikt vooruit op de Braziliaanse Grand Prix en beoordeelt de prestaties van zijn team.Wat zijn de karakteristieken van Interlagos?

Pascal Vasselon: “Een paar jaar geleden klaagden we steeds over het feit dat Interlagos zo hobbelig was. We waren tijdens het weekend veel tijd kwijt aan het aanpassen van de ophanging. Maar er is veel werk verricht aan het circuit en tegenwoordig is de baan niet hobbeliger dan andere circuits. We hebben nog wel steeds te maken met een interessante lay-out. Er zijn zowel langzame als snelle bochten en een lang recht stuk. Qua downforce moet je dus echt compromissen sluiten; sterk zijn in de bochten, of inhalen aan het einde van startfinish.”

Past Interlagos bij de TF109?

“We zijn altijd snel geweest in Brazilië dus ik verwacht dat we competitief zullen zijn. Onze auto is goed voorbereid op dit circuit, aangezien de aerodynamica overeenkomt met dat wat we in de windtunnel testen. Vorig jaar hadden we zeker op het podium kunnen eindigen, maar de regen gooide roet in het eten.”

Gaat Toyota nog iets speciaals doen om invaller Kamui Kobayashi te helpen?

“In Suzuka konden we al zien dat Kamui een zeer capabele rijder is, dus ik ben ervan overtuigd dat hij deze uitdaging aankan. We zullen hem echter extra aandacht geven dit weekend, aangezien het zijn Grand Prix-debuut is. Hij heeft al veel voor ons getest, dus de auto is in ieder geval niet vreemd voor hem. Waar we ons dit weekend op gaan richten bij hem zijn de zaken die met racen te maken hebben: pitstops, starts, en kwalificeren met weinig benzine aan boord. We gaan optimaal gebruik maken van de vrije trainingen om hem aan deze dingen te laten wennen.”

Het seizoen is bijna afgelopen; wat is je oordeel over de TF109?

“We zijn virtueel op bijna elk circuit competitief geweest, behalve in Monaco. Maar ik denk dat we met de tweede plaats in Singapore hebben laten zien dat we de problemen op langzame banen hebben overwonnen. We zijn echter niet consistent geweest en we hebben niet alle punten gepakt die we hadden kunnen scoren. Dat heeft natuurlijk zijn invloed op onze stand in het kampioenschap.”

Wat zijn de sterke kanten van de TF109?

“Dat de auto het op alle mogelijke circuits goed kan doen. Als ik naar de details ga kijken, dan ben ik tevreden over de aerodynamica. Verder is de auto stabiel en dat geeft weer vertrouwen aan de coureurs.”

En wat zijn de zwakke punten?

“In Monaco ontdekten we dat de grip en neerwaartse druk bij lage snelheden niet goed was. Gelukkig hebben we dat weten op te lossen.”

Hoe belangrijk zijn de banden geweest dit seizoen?

“Het was dit seizoen moeilijker om de juiste bandenkeuze te maken dan voorheen. Dat komt omdat we nu met slicks rijden en dat was even wennen. Deze banden zijn veel gevoeliger voor temperatuurverschillen en ze zijn moeilijker om op temperatuur te krijgen. Dat laatste heeft de coureurs vooral verrast. We hebben voor de start van een raceweekend dus meer tijd moeten besteden aan het maken van de juiste bandenkeuze.”

Heeft de verstelbare voorvleugel nog een verschil gemaakt?

“De verstelbare voorvleugel helpt om de balans te ‘tunen’. Je kunt de auto, terwijl je in een ronde zit, naar wens aanpassen in de langzame en snelle sectoren. Dat is vooral handig in de kwalificatie. Bovendien gaat de afstelling van de auto een stuk sneller.”

LP

Dit vragenvuur is ter beschikking gesteld door Toyota.