Door het uitvallen van Raikkonen gisteren in Duitsland kon Alonso zijn koppositie in het kampioenschap weer wat verstevigen. De Spanjaard heeft nu een voorsprong van 36 punten op de Fin. Onze medewerker Adam Cooper vroeg aan Renaults hoofd-engineer Pat Symonds onder meer of dat de druk van de ketel haalt bij het Franse team. Weliswaar met een beetje geluk, maar Fernando stond er toch maar. Hoe denk jij over deze zege?

Symonds: ,,Het is een bonus. Kimi had een grote voorsprong, maar zoals je min of meer al zei, worden de punten pas op de meet verdeeld. Ik dacht dat het een weinig enerverende race zou worden voor Fernando, waarin hij tweede zou worden. Het werd echter een veelbewogen race voor de overwinning!”

Hoe belangrijk was het om Jenson bij de start voorbij te gaan?

Symonds: ,,We wisten dat hij aardig wat brandstof aan boord had. Ook wisten we naar aanleiding van de vrijdag ongeveer wat Jensons racesnelheid zou zijn. Ik haat het om te zeggen, maar eigenlijk verliep het bijna volgens plan.”

Keken jullie ook naar Kimi, of reed hij zijn eigen race?

Symonds: ,,Wij reden onze eigen race, maar we wilden Kimi ook weer niet al te ver laten uitlopen. Je weet immers nooit wat er gebeurt in zo’n race. We lieten hem niet zomaar gaan, maar reden daarentegen ook niet constant op de limiet. Omdat we koste wat kost wilden finishen, zetten we de toerenbegrenzer al vrij vroeg wat lager. Het was dus eigenlijk een beetje van beiden.”

Is het niet lastiger om je eigen race te rijden dan te proberen om iemand te verslaan?

Symonds: ,,Ik kan me voorstellen dat het heel lastig is. Een goed voorbeeld is Fisichella in de eerste race van het jaar in Australië. Je kan zeggen dat hij moest functioneren als een robot, maar hij deed het goed. Hij deed enkel doen wat hij moest doen. Niet meer, niet minder. Ik denk dat dat bijzonder moeilijk zijn voor een coureur.”

En hoe deed Giancarlo het dit weekend in Duitsland?

Symonds: ,,Giancarlo liet zich van zijn beste kant zien. Zijn bolide kreeg geheel onverwacht te maken met een remprobleem. Wij dachten al aan opgeven, maar hij hield de wagen toch op de baan. Bovendien kon hij tegen het einde van de wedstrijd nog wat extra’s geven (waardoor hij Schumacher voorbij kon, red.). Een geweldige prestatie. Het is jammer dat hij geraakt werd bij de start, want dat heeft hem zeker niet geholpen.”

Was de auto erg beschadigd dan na de aanvaring met Sato?

Symonds: ,,Er was schade aan de zijkant en aan de onderkant van de achtervleugel.”

Was het verlies van neerwaartse druk waar te nemen op de telemetrie?

Symonds: ,,Een klein beetje, het bleek al met al nog wel mee te vallen. Ik weet niet waarom, maar na zo’n touché presteert de wagen voor korte tijd altijd even wat minder. Uiteindelijk ging het wel weer beter.”

Wat was er trouwens exact mis met de remmen?

Symonds: ,,Het verraste ons eigenlijk. Ik weet niet precies waarom het gebeurde, dat moeten we nog eens goed bekijken. De achterremmen sleten veel sneller dan we verwacht hadden.”

Je vreesde dus een ploffende remschijf?

Symonds: ,,Inderdaad. Bij de eerste stop hebben we de rembalans dan ook helemaal naar voren gezet. Er zijn nog wel meer dingen die we hadden kunnen proberen. Ik moet toegeven dat ik wilde stoppen. Flavio zei echter: ‘Nee, laten we doorrijden.’ En hij had gelijk.”

Werd Fisichella zelf ook betrokken in deze discussie?

Symonds: ,,Nee! We ontdekten het probleem al vrij snel. Bij de tweede stop, in ronde vijftig, moesten we echter echt een beslissing nemen. Ik weet niet of het je opgevallen is, maar we hebben de achterbanden er toen afgehaald om de remmen te inspecteren. En toen kwamen we erachter dat we echt een probleem hadden.”

In de slotfase werd hem verteld om te pushen. Hadden jullie het probleem toen onder controle?

Symonds: ,,Ja! De sensoren zijn erg nauwkeurig. Het probleem is echter dat je niet ver vooruit kan kijken. Naarmate de race vordert weet je dus eigenlijk pas hoe het zich ontvouwt. Als je nog een paar ronden te gaan hebt, kan je meestal wel zien of je het gaat halen of niet.”

Normaal gesproken is dit een warm weekend, maar de temperaturen lagen ditmaal vele malen lager. Heeft dat effect gehad op de bandenkeuze en -prestaties?

Symonds: ,,Dit is een circuit waar je vaak te maken krijgt met blaren op de banden. Elke band gaat bij een bepaalde temperatuur blaren vertonen. De harde banden die wij gebruikten waren daar niet zo gevoelig voor. Maar de zachte banden die McLaren waarschijnlijk gebruikte daarentegen wel. En dat veroorzaakte mogelijk het overstuur in de kwalificatie. De baantemperatuur veranderde weinig, maar genoeg om de banden anders te laten werken. Het is lastig om daar gedurende het weekend op in te spelen.”

Zien we gedurende de rest van het jaar dezelfde strijd – McLaren aan kop en jullie daar vlak achter?

Symonds: ,,Ik denk het niet. Ja, als je negentien Grand Prix-circuits neemt, dan zijn zij gemiddeld genomen sneller. Ik denk echter dat er ook een aantal banen zijn waarop wij beter uit de voeten kunnen. We waren in Silverstone veel competitiever dan we verwachtten. We reden zelfs bijna naar de zegen. Hier op Hockenheim gingen de McLarens daarentegen wat sneller dan ik verwacht had. Het zit dicht bij elkaar en het verschilt van week tot week. Over het geheel genomen hebben ze een marge, maar wij staan voorlopig wel bovenaan in het kampioenschap.”

Welk van de komende zeven circuits ligt de Renault-bolide het beste?

Symonds: ,,Ik denk dat Hongarije een goede Grand Prix wordt voor ons. Het blijft echter altijd lastig om voorspellingen te doen.”

Fenando heeft en ruime voorsprong. Haalt dat de druk een beetje van de ketel?

Symonds: ,,We kunnen nu inderdaad wat behoudender te werk gaan. In het constructeurskampioenschap zijn het echter maar 23 punten. En dat is ook belangrijk voor het team. Misschien zelfs nog wel belangrijker.”

PPB