Het is een enorme gok die McLaren afgelopen zondag in de Grand Prix van Europa neemt door geen extra pitstop in te plannen voor Kimi Raikkonen. De Fin heeft na het lappen van Jacques Villeneuve steeds meer last van vibraties in zijn MP4/20. In de laatste ronde gaat het fout: tijdens het aanremmen voor de eerste bocht na start/finish begeeft de ophanging van de Fin het en kan hij de zege op zijn buik schrijven. Teambaas Ron Dennis geeft aan onze medewerker Adam Cooper tekst en uitleg.


Ron, hoe voel je je nu?

,,We mogen dan wel een Formule 1-team zijn, we blijven allemaal mensen. Winnen en verliezen doe je daarom samen. Uiteraard zijn we zeer teleurgesteld, het is voor ons niet minder erg dan voor Kimi. Zelf kon hij er niet veel aan doen, het was zijn bolide die hem in de steek liet. Na het inhalen van Villeneuve was zijn wagen steeds moeilijker onder controle te houden en werden de problemen steeds groter. Er waren overigens veel meer coureurs die problemen met hun banden hadden, alleen misschien niet zo erg als bij ons."

Voelt het als een beroving?

,,Het leven zit vol gevaren en wij hebben ervoor gekozen om risico te nemen. Normaal gesproken heb je uren of dagen de tijd om te beslissen wat je doet. Achteraf praten over goed of fout is altijd makkelijk. Het gat met Alonso is nu weer van dezelfde grootte als enkele races terug, dat zullen we opnieuw weg moeten werken."

Is er sprake van geweest dat Kimi een extra stop zou maken?

,,We hebben er zeer intensieve discussies over gevoerd. Het grote probleem is dat wij vonden dat er niet genoeg bewijs was om de band als ’gevaarlijk’ te typeren. Dat door de vibraties en de daarbij vrijkomende krachten andere factoren een dusdanige rol gaan spelen kun je niet van tevoren inschatten."

Sta je nog steeds achter de genomen beslissing?

,,Voor de volle honderd procent. Uiteindelijk zijn er drie mensen verantwoordelijk en ook Kimi zelf natuurlijk. Het was een ingecalculeerd risico en we hadden alles in eigen hand. We hebben datgene gedaan dat ervoor nodig was om te kunnen winnen. Onze ophanging is gebouwd om allerlei dingen te weerstaan waar je vooraf bij stilstaat. Hier kan echter niemand bij stilstaan, het was onder de omstandigheden van afgelopen zondag gewoon te veel."

Wie nam uiteindelijk het besluit om buiten te blijven?

,,Dat ging in overleg tussen de senior engineer, ondergetekende, Kimi zelf en de engineer van Kimi. We konden dus bogen op capabele mensen en meer dan voldoende ervaring."

Hoe luidt Kimi’s visie?

,,Hij denkt zelf ook dat het een juist besluit was. We waren hier om te winnen en niet om als derde of vierde te eindigen zodat Alonso nog verder uit kon lopen in de wk-stand. We hebben risico genomen en daar de prijs voor betaald. Maar ja, daar gaat het om in de autosport."

Het lijkt erop alsof 2005 zich ontvouwt als een marginaal close Formule 1-seizoen. Denk je dat de huidige bandenregels aan het einde van het seizoen eens goed geanalyseerd moeten worden?

,,Ik vind het behoorlijk hypocriet om daar na afloop nog eens op terug te kijken. De regels zijn er voor iedereen en we hebben zelf ook van de bandenproblemen bij anderen geprofiteerd. Natuurlijk hadden we liever gehad dat we zonder straf de banden konden vervangen, maar wat dat betreft zat Alonso een week eerder in Monaco in hetzelfde schuitje. Op dit moment gaan we niet kritisch naar de regels kijken."

Is het frustrerend dat de oorzaak van het uiteindelijke probleem in feite ontstond tijdens het lappen van een achterblijver?

,,Het is niet zo dat de andere coureurs niet gewaarschuwd werden op het moment dat Kimi ze naderde. In mijn ogen mag er, zeker door de jongere coureurs, best wat meer respect betuigd worden voor de leider van de race. Zij zijn ook aan het racen, maar aan de andere kant rijdt er altijd iemand op kop. Dat moeten ze goed in hun achterhoofd houden."

Kunnen Kimi en McLaren de titel nog winnen?

,,Natuurlijk kan dat nog. Zodra we over deze teleurstelling heen zijn gaan we onze aandacht verleggen naar de resterende races."

.