Timo Glock speelde een vitale rol bij de beslissing in het WK. Doordat Lewis Hamilton hem in de laatste ronde kon inhalen, behaalde hij de titel. De Toyota-coureur was zich daarvan echter niet bewust. ,,Ik wist niet eens dat Lewis achter mij reed.”Welke invloed had de regen aan het einde van de race op jouw strategie?

Timo Glock: ,,Wij dachten dat we dankzij de regen in de laatste ronden de mogelijkheid hadden om wat plaatsen goed te maken. Terwijl er nog zes ronden te gaan waren regende het zachtjes en op dat moment reed iedereen nog op droogweerbanden. Wij namen het besluit om met die banden door te rijden, ook al begon het harder te regenen. Wij dachten dat we plaatsen konden goed maken als de anderen een pitstop maakten. Wij bleven dus doorrijden en zodoende kon ik doorstoten naar de vierde plaats, maar in de laatste rondjes was het niet gemakkelijk.”

Hoe was het om met droogweerbanden in de regen te rijden?

,,Dat ging eigenlijk vrij goed, tot de laatste ronde. Toen begon het echt hard te regenen en dat maakte het onmogelijk. Het was enorm lastig om de auto op de baan de houden. Het was heel nat en de auto was bijna onbestuurbaar onder die omstandigheden. Ik gleed alle kanten op, en had absoluut geen grip.”

Deed je het rustig aan in de laatste ronde?

,,Absoluut niet! Ik deed juist het tegenovergesteld; de laatste ronde was een van de lastigste momenten die ik heb meegemaakt in de Formule 1. Ik had geen grip op de droogweerbanden en daardoor was het bijna onmogelijk om de auto op de baan te houden. Maar ik deed er alles aan om de vierde plaats vast te houden en als je naar mijn rondetijden kijkt dan was ik in de laatste ronde ook sneller dan Jarno, die op dat moment als enige andere met droogweerbanden reed.”

Is het de juiste beslissing geweest om door te blijven rijden met droogweerbanden?

Absoluut, daar twijfel ik niet aan. Voordat het begon te regenen reed ik zevende en als het droog was gebleven dan was ik waarschijnlijk ook op die positie geëindigd. Maar ik ben zesde geworden, wat aantoont dat de strategie de juiste was.”

Wist jij de betekenis van het gevecht dat jij met Lewis Hamilton in de laatste ronde had?

,,Om eerlijk te zijn richtte ik mijn volledig op de positie van Toyota en mijzelf. Ik wist niet eens dat Lewis achter mij reed. Het team vertelde mij dat Sebastian Vettel dichterbij mij kwam en zij hielden mij op de hoogte van zijn verrichtingen, maar ik was vooral bezig om de auto op de baan te houden. Ik wist niet eens dat Lewis mij had ingehaald; daar kwam ik na de race pas achter. In de laatste ronde werd ik door drie of vier auto’s ingehaald en ik wist niet wat er allemaal gebeurde.”

Jouw eerste seizoen met Toyota zit erop, hoe beoordeel je het seizoen?

,,Het is voor mij positief verlopen. Aan het begin van het seizoen heb ik mijzelf ten doel gesteld om minimaal twintig punten te behalen, maar ik heb er uiteindelijk 25 behaald en in Boedapest stond ik zelfs op het podium. Ik ben dus dik tevreden. De eerste races had ik het wat lastig. Ik kende de auto en het team niet, maar wij hebben allemaal hard gewerkt om daar verandering in te brengen en wij zijn vooruit gegaan. Mijn vierde plaats in Canada betekende een opsteker voor mij en het team, maar het keerpunt was Hockenheim. Daar was ik echt competitief in de race, totdat ik een mechanisch probleem kreeg. Daarna kon ik bijna iedere race goed meekomen en hebben we veel punten gescoord. Maar dit is pas de eerste stap en volgend jaar wil ik het beter doen, dus wij zijn al hard aan het werk om nog een stap voorwaarts te zetten.”

Deze editie van Vragenvuur is beschikbaar gesteld door Toyota.

PPB