De eerste vrije training voor de Grand Prix van Australië heeft weinig antwoorden kunnen bieden op de vele vragen die na de wintertest zijn blijven hangen. De verschillen in snelheid lijken kleiner dan gedacht, maar betrouwbaarheid is een groot probleem.

In de topvijf zijn alledrie de motorleveranciers vertegenwoordigd, met Fernando Alonso op kop voor Ferrari, op een halve seconde gevolgd door de McLaren-Mercedes van Jenson Button, de twee Williams-Mercedessen en de Red Bull-Renault van Daniel Ricciardo. het fabrieksteam van Mercedes staat daar vlak achter met Nico Rosberg, maar heeft met Lewis Hamilton ook de eerste uitvaller in huis.

Een handvol auto’s duikt direct naar buiten als het licht op groen gaat voor de eerste officiële training van het seizoen. Allen bereiken in ieder geval de pits weer. Dat geldt niet voor Hamilton die even later aan zijn eerste run begint. Dat uitgerekend een Mercedes, dat de beste voorbereiding van iedereen kende, als eerste stilvalt, leidt tot veel ontzetting. Zijn motor schakelt zich uit voorzorg uit omder er een probleem met de oliedruk is geconstateerd. 

Om de teams aan te sporen meer te rijden op vrijdag hebben ze een extra set banden ter beschikking gekregen, die alleen tijdens het eerste half uur gebruikt mogen worden. Veel resultaat heeft het nog niet, omdat veel teams nog druk bezig zijn met de laatste voorbereiding. Zo moet de auto van Sebastian Vettel nog in elkaar gezet worden. De regerend wereldkampioen kijkt lijdzaam toe vanuit de pitbox, terwijl Helmut Marko hem nog bemoedigende woorden toespreekt. 

Ook Giedo van der Garde slaat de actie, of het gebrek daaraan, gade vanuit de garage. Dat was echter gepland, pas in Bahrein komt de nieuwe testcoureur van Sauber voor het eerst in actie. 

Na een kwartier komt Daniel Ricciardo voor eigen publiek de baan op en weet zelfs een rondetijd te noteren (tien seconden boven de tijd waarmee Vettel vorig jaar de eerste vrije training als snelste afsloot). Niet alleen is hij daarmee verder gekomen dan Hamilton, ook is hij een seconde sneller dan de andere Mercedes van Nico Rosberg en McLaren-coureur Kevin Magnussen.

De nieuwe Mercedes-motoren blijken niet alleen turbo’s te hebben, maar ook de eigenschappen van een oude diesel. Na enige tijd komen ze echt op gang. Rosberg neemt de koppositie over, voor de Ferrari van Fernando Alonso. De Spanjaard geeft zich echter niet zomaar gewonnen en duikt weer nipt onder de tijd van Rosberg. Het gat naar de snelste tijd van een jaar geleden is nog maar vijf seconden. 

Na een half uur hebben pas tien coureurs een tijd genoteerd. Button is de hekkensluiter, op bijna zes seconden van Alonso.  Net als Vettel zijn de beide Lotus-coureurs zelfs nog helemaal niet op de baan geweest. Na een korte onderbreking, om van banden te wisselen, vervolgt Button zijn weg met een proefstart uit de pitstraat. Met de baan voor zichzelf klimt hij op naar de eerste plaats. 

Met veertig minuten te gaan kan dan ook Vettel aan zijn campagne beginnen, met een rustig rondje door het park. Bij zijn tweede run, een kwartiertje later, kan hij het gaspedaal al iets verder indrukken en dringt hij de toptien binnen. Bij Max Chilton gaat het nog wat minder vlot. Als hij er eindelijk in slaagt een run te voltooien, vijftien seconde trager dan de snelsten, rijdt hij in de pitstraat bijna zijn Marussia-pitcrew omver.

Felipe Massa had alleen wat problemen met zijn boordradio, maar dat heeft geen effect op de snelheid. Hij nestelt zich tussen Button en Alonso op de tweede plek. Alonso pareert echter en verbetert zich met ruim een halve seconde. Valtteri Bottas sluit ondertussen vlak achter zijn teamgenoot Massa aan en troeft hem even later zelfs af. 

Jean-Eric Vergne is de meest productieve coureur van de dag, met dertig voltooide ronden. Romain Grosjean blijft op nul steken, teamgenoot Pastor Maldonado komt tot drie. Al kost het hem de nodige moeite de auto op de baan te houden en terug in de pits te brengen. De monteurs duwen hem het laatste stuk door de pitstraat. Spreekwoordelijk hebben ze bij Lotus nog een veel langere weg te gaan.