Ondanks een roerige week heeft Lewis Hamilton VT1 in Brazilië als eerste afgesloten. De Mercedes-coureur was een halve seconde sneller dan teamgenoot Nico Rosberg. Max Verstappen was achtste.

Hamilton, die later dan gepland naar Brazilië kwam vanwege koorts en een auto-ongeluk, kreeg na iets meer dan een uur trainen een tijd van 1:13.543 op de klok. Hij was daarmee 0.519 seconde sneller dan Rosberg, die vlak daarvoor juist de eerste plek nog had afgepakt van Ferrari-coureur Sebastian Vettel.

Wat de rolverdeling onder de eerste drie betreft, veranderde er in het laatste halfuur niets meer. De vierde plek was voor Red Bull-coureur Daniel Ricciardo, die met een achterstand van negen tienden op Hamilton een tiende sneller was dan Ferrari-coureur Kimi Räikkönen. Ricciardo was ook rapper dan zijn eigen teamgenoot Daniil Kvyat, die in tegenstelling tot Ricciardo nog met de oude Renault-motor rijdt en ongeveer twee en een halve tiende trager was dan de Australiër.

De zevende plek was er voor Valtteri Bottas. Met nog een kwartier te gaan duwde hij Max Verstappen een plekje naar beneden, naar P8. Verstappen stond halverwege de sessie overigens nog vierde, maar concentreerde zich ogenschijnlijk vooral op het maken van kilometers. De Nederlander en teamgenoot Carlos Sainz kwamen allebei tot 38 ronden en waren daarmee de meest productieve coureurs. Sainz moest het daarbij met P11 doen, achter Nico Hülkenberg en Pastor Maldonado, maar voor onder meer lokale held Felipe Massa, die slechts zeventiende was.

Massa worstelde de hele sessie door met een gebrek aan grip. Hij had in zijn Williams veel last van overstuur, maar wist een spin of erger te vermijden. Een aantal andere coureurs gingen wel in de rondte of vlogen even van de baan af, zoals Verstappen, Vettel, Hamilton, Rosberg en Räikkönen. 

Alleen voor Räikkönen had dat echt gevolgen. Waar de andere ‘circuitverlaters’ telkens zonder problemen door konden, daar stuiterde Räikkönen vol door het grind nadat hij de controle verloor bij bocht vier en spinde. Na een korte check in de pits stuurde Ferrari hem de baan weer op, maar Räikkönen was er snel klaar mee: “Zo doorgaan heeft geen nut. De auto zit vol met zand en banden geven geen grip.”