In de tweede vrije training voor de Grand Prix van Canada heeft Mercedes de orde hersteld. Lewis Hamilton was net even sneller dan Nico Rosberg. Sebastian Vettel kwam nog het dichtst in de buurt, vlak voor de Ferrari’s van Kimi Räikkönen en Fernando Alonso.

Pastor Maldonado valt aan het begin van de sessie even stil aan het eind van de pitstraat en moet worden teruggeduwd naar de garage. Het euvel kan snel worden verholpen zodat de Venezolaan toch verder kan met zijn voorbereiding. 

Het circuit biedt nog altijd niet veel grip, waardoor diverse coureurs even een uitstapje naast de baan maken. Adrian Sutil stuit op een langzaam rijdende McLaren van Kevin Magnussen en moet de laatste chicane afsnijden om een aanrijding te vermijding. 

Na een half uur, voor de overstap naar de zachtere banden, staan de coureur netjes naar team gerangschikt. Mercedes voor Ferrari, Williams, McLaren en Force India. De Toro Rosso’s worden gesplitst door Daniel Ricciardo, maar die voelt zich daar vast nog een beetje thuis. 

Marcus Ericsson zoekt een alternatieve route, maar die blijkt dood te lopen en in tegenstelling tot Jean-Eric Vergne in de slotminuut, is hij niet in staat terug te keren en zit er niets anders op dan zijn Caterham te parkeren en de rest van de sessie toe te kijken van achter de afzetting. 

Jules Bianchi, in Monaco nog de held van Marussia na zijn puntenfinish, komt op de eerste trainingsdag in Montreal niet verder dan drie ronden. Nadat zijn auto eindelijk is opgelapt nadat hij in de openingsessie de muur een flinke smakker heeft gegeven, steekt een motorprobleem de kop op. 

Ondertussen zoekt een stukje bodywork van de andere Caterham zijn eigen weg over het rechte stuk, terwijl de Mercedessen hun leidende posities versterken, met Lewis Hamilton voor Nico Rosberg. Op topsnelheid moeten ze nog terrein toegeven op de andere Mercedes-aangedreven auto’s, maar dat maken ze in de bochten meer dan goed. 

Net nadat Kimi Räikkönen zich nipt voor teamgenoot Fernando Alonso heeft geplaatst, gaat hij in de rondte bij het uitkomen van de hairpin achterop het circuit. Sebastian Vettel heeft even nodig om het tempo te pakken te krijgen, maar nestelt zich toch tussen de Mercedessen en Ferrari’s op de derde plaats.