Pastor Maldonado heeft de snelste tijd gereden in een sessie die is afgevlagd na een schuiver van Michael Schumacher. Vlak voor het eind van de training zet hij zijn Mercedes in de bandenstapels.

Het wekt geen verbazing dat Bruno Senna zich als eerste op de kletsnatte baan meldt. De Braziliaan moest vanmorgen immers zijn auto afstaan aan testrijder Valtteri Bottas, die de FW34 in de slotminuten van de eerste training in de bandenstapels parkeerde. Senna’s monteurs hebben tijdens de lunch doorgewerkt om de auto weer in orde te krijgen en daarom gaat Senna direct naar buiten voor een controlerondje.

Daar blijft het dan ook bij, want voor serieus afstelwerk is het veel te nat. Charles Pic probeert er desondanks het beste van te maken: de debutant kan elke kilometer goed gebruiken en heeft zich dit seizoen tot nu toe nog geen brokkenmaker getoont, dus Pic mag op regenbanden buiten spelen.

Als de regen wat afneemt is de gebrekkige drainage het eerste dat opvalt. Flinke plassen water die op de baan blijven staan, maken de Hockenheimring tot een lastig oord. Toch komen de intermediates tevoorschijn. Rosberg is de eerste die ermee gaat rijden en hij is al in zijn eerste vliegende ronde de snelste coureur op de baan. Signaal voor de rest om het voorbeeld van de Mercedes-coureur te volgen, en tevens het startschot voor een schier eindeloze reeks uitglijders. Massa, Alonso, Button: allemaal hobbelen ze wel ergens van de baan, maar zonder gevolgen.

Kimi Räikkönen heeft ook een goede reden om flink wat ronden te rijden, want vanmorgen beperkte het werk van de Fin zich tot het in- en uitrijden van de pits. Lotus experimenteerde in de eerste training namelijk met een nieuw DRS, dat in navolging van Mercedes’  -niet meer zo– geheime ‘dubbele DRS’ tot een hogere topsnelheid moet leiden. Veel installatierondjes in de eerste training dus voor Räikkönen, maar geen enkele vliegende ronde. Dat was voor het testen van dat onderdeel ook niet nodig, want Hockenheim heeft zijn langste rechte eind achterop het circuit en dus kon het start-finishdeel best worden overgeslagen. Pas ’s middags laat Räikkönen voor het eerst een tijd noteren, waarmee hij uiteindelijk als tiende eindigt.

Omwille van de regen mag het DRS trouwens pas gebruikt worden als het een uur na aanvang van de sessie wat droger wordt. Alsof de weergoden de achtervleugels van de voortrazende auto’s in de gaten houden, gaat het prompt harder regenen, wat het gebruik van de klapvleugel vervolgens weer verbiedt.

Michael Schumacher is de eerste die weer teruggaat naar de regenbanden, maar daarvoor regent het niet hard genoeg, zo ondervindt de Duitser al snel. Het vreemde aan Hockenheim is dat het asfalt op sommige plaatsen snel opdroogt, terwijl elders de plassen blijven staan. Geen punt voor routiner Schumacher, zou je denken, maar toch is hij het die ervoor zorgt dat de sessie voortijdig wordt afgevlagd. Bij het uitkomen van bocht twaalf breekt de Mercedes uit en vliegt Schumacher aan de rechterkant van de baan de bandenstapels in. De schade is fors: de twee achterwielen wijzen omhoog, de voorwielophanging is eveneens beschadigd en de voor- en achtervleugel zijn kapot.

De sessie wordt niet meer hervat, waardoor Pastor Maldonado, die op de schaarse momenten dat het even niet regende het snelst was, de koppositie inneemt.

Klik hier voor de volledige uitslag

 

 

 

 

.