Sebastian Vettel is in de tweede vrije training weliswaar het snelst, maar Ferrari zal daar weinig vreugde uithalen. Opnieuw kampt de auto van de Duitser met versnellingsbakproblemen.

Sebastian Vettel heeft na zijn korte eerste sessie – de Ferrari ging vanmorgen al vroeg kapot – veel te doen. Na een uur staat Vettel bovenaan de tijdenlijst en lijkt het allemaal toch nog goed te komen, maar dan laat de techniek hem opnieuw in de steek. De versnellingsbak is de boosdoener, net als in de eerste sessie. Ditmaal kan de viervoudig wereldkampioen wel op eigen kracht terug naar de pits rijden, maar de problemen zijn zorgwekkend. Ferrari lijkt het tempo immers weer te pakken te hebben, maar koopt daar niets voor als dat ten koste gaat van de betrouwbaarheid.

Opnieuw zijn de uitstapjes naast de baan legio, en net als vanmorgen gebeurt dat vooral in de eerste en achtste bocht van het circuit. Geen haan die daar naar kraait trouwens, want op beide locaties wacht de coureurs een veilige asfaltstrook om hun weg op te vervolgen.

Dat een uitglijder niet overal onbestraft blijft wordt bewezen door Carlos Sainz, die de toechouwers trakteert op een wild uitstapje door het grind. Bocht vijf is de plek des onheils, en het zou ons niet verbazen als door Sainz’ toedoen ook daar volgend jaar het grind heeft plaatsgemaakt voor veilige uitloopstroken. Ook in bocht drie is het ouderwetse schouwspel te bewonderen van een Formule 1-auto die door het grind ploegt en hier is het Sainz’ landgenoot Roberto Merhi die de voorstelling verzorgt. In de slotminuten worden ze beiden overtroffen door Pastor Maldonado, die eveneens in de derde bocht rechtdoor schiet.

Bij McLaren rijdt Fernando Alonso met een nieuwe neus op de MP4-30. Nadat hij in een groot deel van eerste training in de pitbox moest doorbrengen nadat in de eerste ronde al problemen met de versnellingsbak optraden, is de Spanjaard opgelucht dat hij in de middagsessie wel kan rijden. Lang duurt die vreugde niet, want na zeventien ronden zit voor zowel Alonso als zijn teamgenoot Button de sessie erop. Er wordt volop gesleuteld in de McLaren-box maar het team zwijgt in alle toonaarden over de reden waarom het in de tweede helft van de training niet meer in actie komt.

Ondanks dat ook Vettel in het laatste halfuur niet meer kan rijden, blijft de Duitser wel de snelste coureur van de tweede training. Nico Rosberg komt tot op een honderdste van zijn landgenoot, maar moet genoegen nemen met de tweede plaats. Lewis Hamilton blijft steken op de vijfde plek, maar rijdt zijn beste ronden opvallend genoeg op de zachte banden, waar zijn collega’s dat op de superzachte Pirelli’s gedaan hebben.

Max Verstappen is een stuk beter gestemd over de afstelling van zijn Toro Rosso dan in de eerste training, toen de STR10 zich lastig liet temmen. De Nederlander besluit de dag met de achtste tijd, op zeven tienden van Vettels beste rondetijd.