Net als in de vrije trainingen op vrijdag is Sebastian Vettel in de afsluitende oefensessie de snelste man op de baan. Hij blijft Lewis Hamilton en Fernando Alonso voor.

Bij het begin van de sessie is het nog licht. Een vreemde gewaarwording voor Paul di Resta. “Het is toch een nachtrace”, zegt hij over de boordradio. De baan is ook nog niet in optimale conditie, maar terwijl de zon langzaamaan ondergaat, gaan ook de rondetijden geleidelijk omlaag.

Lewis Hamilton zoekt al vroeg de limiet op. Hij komt even buiten de lijntjes, maar rijdt even later de snelste tijd. Teamgenoot Jenson Button en de Red Bulls geven hem echter goed partij. En ook Ferrari mengt zich even later in de strijd. Het is Sebastian Vettel die opnieuw het laatste woord heeft.

Bruno Senna, die gisteren zijn Williams nog beschadigde, gaat nu beter met het materiaal om en nestelt zich zelfs op de tweede plaats. Al zakt hij in de slotfase terug naar de negende plaats. Ook Pastor Maldonado blijft, ondanks een lichte touche met de muur, schadevrij. Dat geldt niet voor iedereen. 

Na eerder al een keer rechtdoor te zijn geschoten knalt Mark Webber bij het inrijden van het tunneltje onder de tribune tegen de vangrail. Met een lekke band en verbogen ophanging hobbelt hij terug naar de pits. Tot ongenoegen van de monteurs ongetwijfeld, waar zij hadden al bijna de hele nacht doorgehaald om de afstelling van de Red Bull te optimaliseren. 

Sergio Pérez raakte eerder hetzelfde muurtje als Webber, maar met minder grote gevolgen. Al blijven de Saubers opnieuw in het rechterrijtje steken. Rosberg komt niet goed uit voor de Singapore Sling, en doet er wijs aan om zijn auto niet alsnog over de venijnige kerbs te forceren.

Voor Timo Glock zit de sessie er na een half uur al op vanwege een technisch mankement. Het gas blijft hangen, maar door vol op de rem te trappen kan de Duitser zijn auto nog tot stilstand brengen voordat deze in de afzetting verdwijnt. Vitaly Petrov rijdt in de laatste bocht zijn rechterwielophanging krom en komt na een wilde spin bij de ingang van de pitstraat tot stilstand. De coureurs die de pits in willen, kunnen er nog net omheen. Het zorgt wel voor code rood en daarmee het eind van de sessie.

Bekijk hier de volledige uitslag