McLaren-teambaas en FOTA-voorzitter Martin Whitmarsh vindt dat de FIA ook betrokken moet worden in de onderhandelingen over een nieuw Concorde Verdrag, aangezien dit volgens hem verder moet gaan dan een ‘louter financiële overeenkomst’.

Het Concorde Verdrag is de overeenkomst die de teams en de commerciële rechtenhouder – het door Bernie Ecclestone bestuurde Formula One Management – aan elkaar verbindt. Het huidige verdrag loopt aan het eind van dit kalenderjaar af. Onderhandelingen over een nieuw akkoord zijn al geruime tijd gaande, maar een getekende overeenkomst is er vooralsnog niet.

In gesprek met Autosport heeft Whitmarsh – wiens renstal één van de naar verluidt negen teams is die al wel een principe-overeenkomst voor een nieuw akkoord hebben getekend – nu echter aangegeven dat het zijn voorkeur zou dragen als ook de internationale autosportbond FIA het Concorde Verdrag onderschrijft.

Het huidige Concorde Verdrag is overigens ook onderschreven door de FIA, maar in het verleden werd de FIA al vroeg in de onderhandelingen bij de gesprekken betrokken, terwijl dat volgens Whitmarsh in het geval van de huidige onderhandelingen nog niet is gebeurd.

“In mijn ogen is het voor de sport echter het beste als behalve de teams en de commerciële rechtenhouder, ook de FIA actief deel uitmaakt van deze overeenkomst”, vertelt Whitmarsh. “Ik hoop dan ook dat we daar nog over gaan praten en het daar van komt.”

“Je kunt namelijk wel een verdrag sluiten dat louter betrekking heeft op de financiële kant van het verhaal, maar zolang je deel uitmaakt van een kampioenschap dat onder de vlag van de FIA valt, zal er later ongetwijfeld verwarring ontstaan als je diezelfde FIA niet ook in het akkoord betrekt”, legt Whitmarsh uit.

De Engelsman geeft verder te verstaan dat hij de indruk heeft dat ‘de meeste teams het verdrag inmiddels getekend hebben, terwijl degenen die dat nog niet hebben gedaan, dat ook op korte termijn zullen doen’. “En volgens mij is Bernie ook bijna rond met de FIA, maar daarna moeten we de afzonderlijke deals nog zien samen te voegen.”

En juist dat samenvoegen zou wel eens lastig kunnen worden, bericht Autosport, want volgens de Britse publicatie wil Ecclestone de teams meer invloed geven aangaande het bepalen van het technische reglement, hetgeen traditioneel gezien de taak van de FIA is. “Het zijn de teams die de kosten maken, dus het lijkt me logisch dat zij de technische regels mogen maken”, citeert Autosport Ecclestone echter.

Een ander mogelijk breekpunten is het plan om de kosten te besparen, het handhaven daarvan en de mogelijke rol die de FIA daarin kan spelen. Sommige teams zijn er een voorstander van dat de autosportbond de handhavingstaak op zich neemt, terwijl andere teams daar tegen zijn en de kostenbesparing te ver vinden gaan.