Coureur Felipe Massa en performance chief Rob Smedley geven allebei een verschillende reden op voor de slechte vorm van Williams in de Grand Prix van Hongarije, maar zijn niet bang voor een herhaling daarvan.

Massa finishte op de Hungaroring als twaalfde, één plekje voor teamgenoot Valtteri Bottas. In gesprek met Autosport heeft Massa geen goed woord over voor hoe de Williams FW37 het in Hongarije deed, maar ondanks dat Massa en Smedley naar verschillende zaken wijzen als meest waarschijnlijke oorzaak voor het teleurstellende optreden, twijfelen de twee er niet aan dat Williams met een oplossing zal komen.

“Ik denk niet dat het puur een kwestie was dat onze auto het niet goed doet op langzame circuits”, stelt Smedley. “We wisten van tevoren dat dit niet ons sterkste circuit zou zijn, maar vergeleken met eerder in het weekend was vooral de zondag eigenlijk een hele slechte dag”, redeneert de Brit, verwijzend naar de zesde en achtste startplekken die Williams op zaterdag veroverde.

“We moeten dus kijken wat er zondag precies mis ging. Misschien komt het wel door de lagere temperaturen, die natuurlijk veel invloed hadden op de manier hoe de banden werken en slijten”, oppert Smedley.

In tegenstelling tot Williams’ performance chief, sluit Massa niet uit dat de baaneigenschappen er wat mee te maken hadden. “We moeten kijken wat er precies verkeerd ging, want er staat met de race in Singapore immers nog een wedstrijd op een trage omloop op de kalender”, weet de Braziliaan, aan wiens aanname getwijfeld kan worden doordat teamgenoot Valtteri Bottas tot hij een lekke band opliep op koers lag voor een finish op P4 t/m P6.

Gevraagd of hij denkt dat de dip in Hongarije een one off was, antwoordt Massa dat hij er ‘honderd procent zeker van is’ dat dit het geval was. “Ik verwacht niet dat we hier in de volgende races een herhaling van zullen zien. We waren twee races geleden – op Silverstone – immers erg sterk en vochten toen zelfs om de overwinning. Ik ben er dan ook zeker van dat we op de circuits die ons liggen ook weer goed zullen presteren.”

Williams kwam eerder dit jaar ook al niet goed voor de dag op het bochtige Monaco. Het team deed dat toen bij monde van Smedley af als one off. Williams heeft haar bolide sindsdien echter juist verbeterd om het beter te doen op trage circuits waar veel downforce vereist is, maar in Hongarije hielp dat Williams – vanwege de banden of toch vanwege de karakteristieken van de baan – dus toch niet aan een goed resultaat.