Behalve in man-tot-man-gevechten op de baan wordt de titelstrijd tussen Nico Rosberg en Lewis Hamilton ook bevochten op het vlak van de betrouwbaarheid. De Mercedessen van beide coureurs gingen al verschillende malen stuk.

En dat mag geen beslissende invloed hebben op het kampioenschap, meent Mercedes-teambaas Toto Wolff. “We willen niet het gezeur hebben dat de strijd straks beslist is omdat één van onze rijders door zijn materiaal in de steek is gelaten. We moeten ons er dus op concentreren tot op de bodem uit te zoeken wat we eraan kunnen doen om de uitvalbeurten tot het verleden te laten behoren. Ik zou mijn arm opnieuw breken als de problemen dan opgelost zouden zijn!”, klinkt het gekscherend uit de mond van de Oostenrijker, die onlangs zijn arm brak bij een val van zijn fiets.

Dat, met drie uitvalbeurten voor Hamilton, twee voor Rosberg en her en der nog wat andere niet-fatale mankementen, de betrouwbaarheid van de W05 te wensen over laat, is volgens Wolff sowieso al moeilijk te bevatten. “We hebben een fantastische groep engineers die aan de problemen werkt. Ze zijn enorm toegewijd aan kwaliteit, en ik ben erg trots op ze. Dat maakt de pechgevallen ook zo verbazingwekkend.”

Gelukkig voor Wolff nam Rosberg zijn uitvalbeurt sportief op. “De filosofie bij ons in het team is dat wie een fout maakt, daar ook de verantwoordelijkheid voor neemt. Ik zei tegen hem dat het me spijt dat we hem teleur hebben gesteld. Nico kon er vrede mee hebben”, legt de teamchef uit. Verder kon het team weinig aan de situatie veranderen: “Je kunt er hoogstens op letten dat je met z’n allen niet te hard staat je juichen dat je een auto aan de leiding hebt rijden, terwijl de andere uit is gevallen.”

De oorzaak van Rosbergs uitvalbeurt was een kapotte elektronische schakeling in de stuurkolom. “Alleen het schakelen, en op een gegeven moment de radio, werkte nog. We halen de hele stuurkolom uit de wagen en nemen het ding mee naar de fabriek, waar we de boel gaan analyseren om te kijken wat er mis ging, en waarom het precies gebeurde toen Nico de garage uit wilde rijden”, aldus Wolff.