De teams van McLaren en Red Bull kunnen komend weekend vermoedelijk op wat extra aandacht van de FIA rekenen, aangezien de autosportbond getipt is dat de voorvleugels van de bolides van deze teams mogelijk niet aan het technische reglement voldoen.

De voorvleugels van de Red Bull RB8 en de McLaren MP4-27 zouden namelijk te flexibel zijn en – geholpen door een nieuwe manier van bevestigen – in zijn geheel een beetje kunnen kantelen als de bolides op hoge snelheid onderweg zijn, zo bericht het Duitse Auto, Motor und Sport.

Het gevolg hiervan is dat de voorvleugels bij hoge snelheden minder neerwaartse druk genereren en de luchtstroom onder de auto tevens efficiënter reguleren, hetgeen extra topsnelheid oplevert.

Flexibele voorvleugels zijn al meerdere jaren een twistpunt in de Formule 1 en met name vorig jaar werd er veel over gediscussieerd, aangezien Red Bull er destijds van verdacht werd dat het haar dominante RB7 van een te flexibele voorvleugel had voorzien.

Naar aanleiding van de voorvleugel-saga van vorig seizoen, scherpte de FIA het technische reglement aan om voorvleugels meer rigide te maken, maar nu lijkt het er dus op dat er toch weer wat ophef over is ontstaan.

Het team van Ferrari zou namelijk, zo meldt Auto, Motor und Sport, geconstateerd hebben dat de voorvleugels van Red Bull en McLaren  ‘roteren’ onder hoge snelheid. Volgens de Scuderia is dit mogelijk illegaal en dient het in ieder geval nader onderzocht te worden, wat volgens Auto, Motor und Sport dan ook zal gebeuren.

Vanuit Red Bull is nog geen reactie naar buiten gekomen aangaande deze berichten, maar McLaren heeft bij monde van teambaas Martin Whitmarsh al wel een respons gegeven tegenover Autosport: “Ik voorzie geen problemen voor ons”, laat hij optekenen.

“Ik heb namelijk niets vanuit de FIA vernomen waaruit blijkt dat ze denken dat ons ontwerp niet legaal is. Dat betekent niet dat de FIA niet bij ons heeft aangeklopt voor opheldering, want dat is best mogelijk, maar ik denk toch wel dat ik ervan zou weten als ze serieuze twijfels zouden hebben over onze auto.”

Whitmarsh lijkt verder nog aan te geven dat hij niet te zwaar tilt aan de recente vraagtekens die omtrent de bolide van zijn team zijn ontstaan: “Conform het reglement mogen de vleugels niet bewegen, maar geen enkel object dat een aerodynamische functie vervult kan volledig rigide zijn. Van tijd tot tijd worden er door teams wel vraagtekens gezet bij de ontwerpen en flexibiliteit van de vleugels van andere teams, maar ik denk niet dat er een probleem met onze auto is”, herhaalt Whitmarsh, die verder overigens benadrukt dat hij het een goede zaak vindt dat de FIA waakzaam is en onderzoek uitvoert als er twijfels bestaan over de legaliteit van een bolide.

Foto: de voorvleugel waarmee Red Bull de RB8 had uitgerust in Singapore, in dit geval bedekt met flow-vis verf om de aerodynamische werking ervan weer te geven. © Sutton Images.