Pastor Maldonado en Jolyon Palmer hoeven niet te vrezen voor hun racezitjes nu Renault het team van Lotus overneemt. Dat bericht Reuters op basis van uitspraken van Lotus-ceo Matthew Carter.

Renault-ceo Carlos Ghosn trok het aanblijven van Maldonado en Palmer afgelopen weekend ogenschijnlijk in twijfel door te stellen dat er in januari meer duidelijk wordt over – onder meer – de coureurs waarmee Renault in 2016 aantreedt.

Verschillende publicaties trokken aan de hand daarvan de conclusie dat Renault wel eens met een heel ander duo zou kunnen aantreden, maar Carter weerspreekt dat: “Renault heeft ook de contracten van Pastor en Jolyon overgenomen”, wordt hij geciteerd door persbureau Reuters.

“Er is nog geen testrijder vastgelegd – en misschien wil Renault daar wel een Fransman voor strikken – maar Pastor en Jolyon beschikken allebei over een geldige overeenkomst voor racezitjes”, benadrukt Carter.

“Natuurlijk weten we allemaal dat contracten verbroken kunnen worden als één van de partijen dat wil, maar ik denk dat Renault gewoon voor dit duo gaat”, oppert Carter, volgens wie zeker Maldonado veilig is: “Want Renault heeft zijn sponsorgeld meegenomen in de berekeningen voor volgend jaar.”

Wat de voor januari ingeroosterde aankondiging betreft, verwacht Carter qua coureurs dus geen verrassingen. Verder rekent hij erop dat er dan meer bekend zal worden gemaakt over de teamnaam, kleuren waarin het team zich zal steken en welke sponsoren daar bij horen.

Rechtszaak
Vertegenwoordigers van het team uit Enstone moesten zich maandag overigens melden bij de rechtbank in Londen, omdat Lotus een belastingschuld heeft en tevens heeft nagelaten rekeningen van een aantal leveranciers te betalen.

De zaak werd eerder al twee keer uitgesteld en dat is nu wederom gebeurd. De overname van Lotus door Renault is immers nog niet helemaal rond. De verwachting is dat dit op 16 december het geval zal zijn, waarna de nieuwe eigenaar Renault de schulden van haar voorganger zal voldoen.

Op 21 december volgt echter een volgende zitting, waarin Renault moet aantonen het team tegen die tijd inderdaad volledig over te hebben genomen. Renault heeft daarna tot 31 december de tijd de schuldeisers te betalen, meldt Carter.