De Formule 1 keert terug op het Europese vasteland voor de Grand Prix van Spanje. Op het circuit dat normaal gesproken weinig verrassingen oplevert, is er voor ons Nederlanders iets om écht naar uit te kijken: het Red Bull-debuut van Max Verstappen. 

Te snel? Terecht? Oneerlijk? Gewoon supergaaf? De meningen over de overstap van Max Verstappen van Toro Rosso naar Red Bull lopen uiteen, maar feit is dat de Nederlander dit weekend debuteert bij een team dat niet al te lang geleden nog vier dominante titels op rij boekte. Dat het gebeurt op een circuit dat hij goed kent, is natuurlijk mooi meegenomen. De focus ligt zodoende volledig op het leren kennen van de auto, in plaats van op het (opnieuw) leren kennen van het circuit.

Dat circuit is de het Circuit de Catalunya, een vaste waarde op niet alleen de reguliere kalender, maar ook op de testkalender. De coureurs kunnen daardoor het circuit dromen, de teams kunnen het circuit dromen, en in het verleden heeft dat gegeven niet altijd de meest spectaculaire races opgeleverd.

Het circuit telt negen rechterbochten en zeven linkerbochten, verdeeld over een baan met een lengte van 4.655 meter. Elke ronde, waarvan er op zondag 66 worden verreden, hebben de coureurs twee keer de beschikking over hun DRS-systeem, mits ze uiteraard binnen een seconde van hun voorganger rijden. Op startfinish ligt een zone, evenals tussen bocht negen en tien. Beide zones hebben een eigen detectiepunt dat vóór de laatste bocht voor de DRS-zone ligt.

Vorig jaar
Nico Rosberg is in Spanje eindelijk in staat om Lewis Hamilton aan te pakken. De Duitser rijdt vanaf de start makkelijk weg bij zijn concurrenten en rondt het eenvoudig af. Max Verstappen heeft een prima startplaats te pakken, maar valt tijdens de race steeds verder terug. Hij finisht de race op P11. Het verslag van die race lees je hier.

De meest onwaarschijnlijke Grand Prix-winnaar ooit?

Eerdere winnaars:
2006: Fernando Alonso
2007: Felipe Massa
2008: Kimi Räikkönen
2009: Jenson Button
2010: Mark Webber
2011: Sebastian Vettel
2012: Pastor Maldonado
2013: Fernando Alonso
2014: Lewis Hamilton
2015: Nico Rosberg
2016: ?

In de spotlights
De ogen zullen dit weekend natuurlijk gericht zijn op Max Verstappen en in mindere mate ook op Daniil Kvyat. Max Verstappen is de eerste Nederlander die uitkomt voor een echt topteam sinds vader Jos in 1994 voor Benetton reed. Diezelfde vader zal ook nu elke stap gadeslaan vanaf de zijlijn om, waar nodig, zijn zoon bij te staan en hem met beide benen op de grond te houden. Dat gegeven moet er mede voor zorgen dat Verstappen junior de criticasters die menen dat een dergelijke overstap te vroeg komt, de mond snoert.

De druk was begin vorig jaar immers ook immens toen hij zijn F1-debuut maakte. Hij maakte echter weinig fouten en laat tot op de dag van vandaag zien dat hij niet snel ergens onder bezwijkt. Bovendien is het Red Bull-team niet geheel nieuw voor hem als onderdeel van de energiedrankjes-familie waar hij al toe behoorde. De uitspraak ‘druk, welke druk?‘ toont aan hoe Max Verstappen tegen zijn nieuwe avontuur aankijkt: “Zo lang je gas blijft geven, komt het goed.”

Sebastien Buemi (SUI) Scuderia Toro Rosso STR4 and Sebastien Bourdais (FRA) Scuderia Toro Rosso STR4 crash at the start of the race. Formula One World Championship, Rd 5, Spanish Grand Prix, Race, Barcelona, Spain, Sunday 10 May 2009. BEST IMAGE

Het werd Sébastien Bourdais niet in dank afgenomen dat hij tijdens de GP van Spanje in 2009 zichzelf en teamgenoot Buemi uitschakelde.

Waar de één promotie maakt, degradeert de ander. Niet dat dat een gegeven is, maar in dit geval mag Daniil Kvyat misschien niet eens klagen dat hij in ieder geval nog in de Toro Rosso mag stappen, of zijn transfer nou terecht is of niet. Red Bull staat er immers niet om bekend dat het altijd even hartverwarmend omgaat met zijn coureurs. Sébastien Bourdais werd in 2009 zonder pardon op straat gezet ten faveure van Jaime Alguersuari en ook die carrière was via Toro Rosso geen lang leven beschoren.

Fernando Alonso is voor de mensen op de tribune natuurlijk dé held bij uitstek. De Spanjaard won in het verleden twee keer zijn thuisrace en zal goedgemutst afreizen naar Barcelona. Hij heeft immers de eerste punten van het jaar op zak. Na de Grand Prix van Rusland stelde hij dat er nu meer puntenfinishes moeten komen. Teamgenoot Jenson Button stelt echter dat dit in Spanje een haast onmogelijke opgave zal worden.

Komend weekeinde is Martin Donnelly de driver steward. De Britse coureur nam zelf deel aan vijftien Formule 1-Grands Prix en vandaag de dag runt hij, naast zijn werk als parttime-driver steward, de Donnelly Track Academy in het Engelse Norfolk.

Pirelli
Bandenfabrikant Pirelli neemt voor het eerst dit jaar de harde banden mee naar het het circuit, evenals de medium en de zachte compound.