Honda is bereid vanaf 2017 één of meer klantenteams van motoren te voorzien, maar dat is wel afhankelijk van goedkeuring door haar de facto fabrieksteam McLaren.

“De deur staat bij ons open voor klantenteams voor in 2017 of 2018”, verklaart Honda’s motorsportchef Yasuhisa Arai in gesprek met Autosport. Een belangrijk voorbehoud dat de Japanner daarbij echter maakt, is dat Honda niet zelfstandig zal beslissen over mogelijke klantendeals: “Als er een tweede of derde team is dat onze motoren wil gebruiken en bij ons aanklopt, moeten we dat eerst met McLaren bespreken”, vertelt Arai.

Op de exacte details van het (voorkeurs)contract met McLaren wil de Honda-topman verder niet ingaan. Eind vorig jaar staken er echter geruchten de kop op dat McLaren over een veto zou beschikken wat betreft mogelijke deals tussen Honda en andere teams. Red Bull klopte eind 2015 namelijk bij Honda aan, maar de overeenkomst zou op voorspraak van McLaren-topman Ron Dennis geblokkeerd zijn, waarop Dennis overigens verklaarde dat Honda zijn mening deelde over waarom een deal geen goed idee was.

Honda kende vorig jaar een lastige comeback als motorleverancier, aangezien haar V6-turbokrachtbron erg onbetrouwbaar was en qua vermogen behoorlijk te kort kwam op de toonaangevende Mercedes- en Ferrari-motoren. Medio 2015 liet Honda’s motorsportchef Yasuhisa Arai dan ook – weinig verrassend – weten dat de potentiële klanten niet in de rij stonden.

Toen Red Bull zich bij Honda meldde, was het volgens Arai – los van hoe McLaren er tegenaan keek – sowieso al te laat om nog met een klantenteam in zee te gaan. Wat het leveren van een tweede team betreft, geeft Arai aan dat hij ook niet weet of Honda daar nu al baat bij zou hebben met de ontwikkeling van haar krachtbron. “Wat betreft het verbeteren van de betrouwbaarheid ongetwijfeld wel, maar qua performance weet ik het zo net nog niet. Dat omdat onze motor specifiek gemaakt is voor het radicale ontwerp van de achterkant van de McLaren-bolide.”

Behalve Red Bull werd ook haar opleidingsteam Toro Rosso in 2015 als mogelijke klant van Honda genoemd. Red Bull gaat in 2016 echter verder met Renault-motoren, onder de TAG Heuer-naam, terwijl Toro Rosso met 2015-motoren van Ferrari gaat rijden. Het enige team dat verder als klant met Honda in verband is gebracht, is Sauber.