Teambaas Christian Horner heeft naar de afstelling van de Red Bull-bolides, met weinig vleugel, gewezen als mogelijke oorzaak voor de hoge bandenslijtage in Bakoe.

Horner doet dat ten overstaan van SpeedWeek, waar hij aan vertelt dat de hoge bandenslijtage op zowel de softs als supersofts erg vreemd was: “Mogelijk hing het echter samen met de afstelling waar we mee reden. We hadden in Baku erg weinig vleugel gezet, om niet te veel tijd te verliezen op de rechte stukken.”

Dat was nodig omdat de Renault-motor – bij Red Bull omgedoopt tot TAG Heuer – ondanks verbeteringen nog niet zo sterk is als de krachtbronnen van Mercedes en Ferrari. Volgens eigen berekeningen voorafgaand aan het weekend zou Red Bull alleen op het 2.2 kilometer lange rechte stuk al 1.2 seconde verliezen.

Formula One World Championship 2016, Round 8, European Grand Prix, Baku, Azerbaijan, Sunday 19 June 2016 - Daniel Ricciardo (AUS) Red Bull Racing RB12.

Ricciardo finishte als zevende in Azerbeidzjan, Verstappen als achtste.

“Door voor zo weinig downforce te gaan, hebben we wellicht een situatie gecreëerd waarin we weer met andere problemen te maken kregen waar we vooraf niet op hadden gerekend”, erkent Horner, wiens coureurs – Daniel Ricciardo en Max Verstappen – twee stops nodig hadden, terwijl Mercedes en Ferrari éénstoppers maakten.

Red Bull voelde zich door de hoge slijtage op de zachtere Pirelli-banden bovendien genoopt in de laatste stint voor de mediums te gaan, de hardste PZero’s die Pirelli mee had genomen en die door geen enkel ander topteam werden gebruikt. “Daarop was dan wel weer te zien dat we echt wel snel waren.”

Red Bull-adviseur Helmut Marko noemt de race in Bakoe ‘zeer teleurstellend’. “Als we gelijk voor mediums waren gegaan, hadden we derde en vierde kunnen worden”, rekent hij uit met de kennis van nu. “Max was op het eind immers net zo snel als de koplopers, en dat met banden die minstens een halve seconde per ronde langzamer zijn…”