HRT-teambaas Luis Pérez-Sala denkt dat motoren dankzij het nieuwe reglement vanaf 2014 een stuk duurder worden. Volgens de Spanjaard kan dat de kleine teams de kop kosten.

De sport is volgens hem de afgelopen jaren vooral goedkoper geworden dankzij de motoren en een verbod op testdagen. “Dit soort geruchten zijn daarom zorgwekkend”, zegt hij in Autosprint over de duurdere 1.6 liter V6-turbo. “Wat net zo zorgwekkend is, is dat we, één jaar voor de introductie, nog niets zeker weten.”

“Wij zijn twintig procent van ons budget kwijt aan de aanschaf van motoren. Ik weet niet hoe wij kunnen overleven als dit wordt verdubbeld vanaf 2014”, aldus Pérez-Sala, die wel heil ziet in de terugkeer van klantenchassis’. Eind vorig decennium konden Super Aguri en Toro Rosso via een maas in het reglement met oude wagens van Red Bull en Honda racen. Pérez-Sala ziet wel iets in een volledig gelegaliseerde vorm hiervan.

“In mijn ogen is dat een goed idee. Wij krijgen zonder meer geld uit te geven een betere auto. Wellicht besparen we er zelfs geld op. Het is goedkoper, aangezien de auto en onderdelen al ontworpen zijn. Toch hangt het aan wat de leverancier voor prijskaartje eraan ophangt.”

Pérez-Sala verwacht in ieder geval geen extra geld op te halen in het kampioenschap. Hij acht het niet mogelijk dat Pedro de la Rosa en Narain Karthikeyan dit jaar Marussia en Caterham verslaan. “Daar lag niet onze prioriteit. We moesten eerst een team zien te worden. Dit jaar zijn we helemaal opnieuw begonnen en inmiddels is de renstal een eenheid.”

“Het doel wordt straks het halen van de tiende plaats in het constructeurskampioenschap. In april of mei 2013 zijn we helemaal klaar en vanaf dan verwacht ik dat we grote stappen gaan maken. We hebben alles wat een normaal team ook heeft. Pedro rijdt volgend jaar sowieso. Hij heeft immers een tweejarig contract en ik denk dat hij wel het resultaat wil zien van het werk dat hij dit jaar heeft gedaan.”

“We moeten alleen nog wel een keuze maken voor het andere stoeltje.”