Pastor Maldonado stoort zich eraan dat er altijd veel ophef ontstaat als hij een fout maakt of bij een incident met een rivaal betrokken is, maar dit niet het geval is als andere coureurs met elkaar botsen.

“Als ik een fout maak zonder dat er ook maar een andere coureur bij betrokken is, is dat gelijk het nieuws van de dag en wordt er volop op gereageerd, terwijl andere coureurs tegen elkaar aan kunnen rijden en er dan nog niks gebeurt”, stelt Maldonado in gesprek met ESPNF1.

“Kijk bijvoorbeeld maar naar Kimi Räikkönen en Valtteri Bottas. Zij botsten afgelopen jaar tot twee keer toe met elkaar, maar dat wordt als normaal gezien en leidt niet tot allerlei reacties”, zo geeft de Venezolaan een voorbeeld. “Zulke zaken worden afgedaan als een race-incident, maar als ik één keer licht contact met iemand maak, loopt iedereen gelijk te schreeuwen.”

Een gevolg hiervan, volgens Maldonado, is dat ook de wedstrijdleiding strenger voor hem is. “Ze kijken per race op een andere manier tegen incidenten aan. Ze trekken nooit één lijn. Afgelopen jaar waren er veel incidenten tussen andere coureurs waar de wedstrijdleiding mild op reageerde, maar voor mij zijn ze soms strenger”, zo heeft Maldonado geconstateerd, al wil hij hier niet over klagen: “Het hoort bij het spelletje.”

Maldonado was qua strafpunten overigens niet de meeste bestrafte coureur van 2015. Dat was Max Verstappen, met een totaal van acht. Maldonado verzamelde er ‘slechts’ zes. Drie daarvan ontving hij voor te snel rijden tijdens een safety car-fase in Maleisië, twee voor het veroorzaken van een botsing – in Hongarije, waar hij een hattrick aan straffen scoorde – en het laatste strafpunt kreeg hij voor een botsing met Marcus Ericsson in Brazilië.