Pastor Maldonado wil in 2017 weer op de grid staan. De Venezolaan was vorig weekend met manager Nicolas Todt in Monaco om een basis voor een comeback te leggen.

Nadat Renault het team van Lotus afgelopen winter kocht, verloor Maldonado zijn zitje aldaar aan Kevin Magnussen vanwege betalingsproblemen van zijn sponsor PDVSA.

In gesprek met Formule 1-verslaggever Adam Cooper vertelt Maldonado dat Todt en hij ‘een paar weken geleden’ zijn begonnen serieus werk te maken van een comeback. “We doen er alles aan er in 2017 weer bij te zijn.”

“Ik zou straks zelfs meer sponsoren moeten hebben dan voorheen”, verklaart Maldonado. “We proberen een goed totaalpakket bij elkaar te krijgen zodat ik bij een goed team terecht kan komen.”

Maldonado kon in zijn Formule 1-jaren, van 2011 tot en met 2015, al op tientallen miljoenen per jaar van PDVSA – het Venezolaanse staatsaardoliebedrijf – rekenen, totdat de betalingen dus stopten.

“PDVSA is echter niet het enige Venzolaanse bedrijf”, vertelt Maldonado. “Het is wel het belangrijkste, maar nu het zo slecht gaat in de olieindustrie, hebben PDVSA en het land het zwaar.”

Formula One World Championship 2015, Round 18, Abu Dhabi Grand Prix, Abu Dhabi, United Arab Emirates, Saturday 28 November 2015 - Pastor Maldonado (VEN) Lotus F1 E23.

Maldonado reed in 2014 en 2015 voor Lotus. Toen dat in Renault veranderde, was er geen plek meer voor hem.

“Er lijkt desondanks wel sprake te zijn van herstel en dat is goed voor Venezuela”, constateert Maldonado, die denkt dat er ‘een goede kans is’ dat hij terugkeert omdat de rijdersmarkt volop in beweging is.

Maldonado aast daarbij dus op een zitje bij een team waarmee hij kan proberen ‘elke race mee te doen om punten’. “Het zou fijn zijn niet telkens allemaal problemen te hebben, zoals eerder in de Formule 1.”

Maldonado reed in totaal 95 Grands Prix, waarvan hij er één won, in 2012 voor Williams. Hij reed van 2011 tot en met 2013 voor dat team en maakte toen de overstap naar Lotus, dat het echter financieel zwaar had.

Zoals Maldonado aangeeft, pakte het door pech vaak niet al te best voor hem uit. De inmiddels 31-jarige coureur was ook vaak bij incidenten betrokken, terwijl hij ook geregeld crashte.