Door de dorstige Honda motor moest McLaren flink brandstof sparen in Sotsji. Was dat niet nodig geweest, dan had het Williams kunnen opjagen.

Dat stelt McLarens racing director Eric Boullier in gesprek met Autosport. Uit data van McLaren blijkt volgens Boullier dat de formatie uit Woking ‘de renstal is die het meest aan brandstofbesparing moet doen’.

“Dat is om vanzelfsprekende redenen”, verwijst hij naar de Honda-V6 die achterin ligt en niet de zuinigste is. Volgens Boullier heeft de noodzaak om zuinig te rijden McLaren in de race in Sotsji bijna een minuut gekost.

Formula One World Championship 2016, Round 1, Australian Grand Prix, Melbourne, Australia, Saturday 19 March 2016 - L to R): Eric Boullier (FRA) McLaren Racing Director with Fernando Alonso (ESP) McLaren.

Reden voor tevredenheid bij Boullier en Alonso na een prima resultaat.

In de slotronden had Fernando Alonso, die als zesde finishte, namelijk genoeg benzine gespaard om nog even voluit te gaan. “En toen ging hij meer dan 1.2 seconde per ronde sneller dan eerder in de race”, stipt Boullier aan.

“Als je dat doorrekent, kom je uit op zo’n vijftig seconden over de gehele raceafstand. Als we geen benzine hadden hoeven sparen, hadden we daarmee bij Williams aangehaakt”, stelt de Fransman.

Voor Boullier is dit duidelijk een punt waarop het beter moet, al was er volgens Boullier dus ook genoeg positiefs aan de race in Rusland, en niet alleen omdat Alonso en Jenson Button samen negen punten scoorden.

“De coureurs waren tevreden met de balans en de race pace was alsnog beter dan verwacht”, zo prijst Boullier zich tevreden na een weekend waarin McLaren weer heeft bewezen ‘steevast performance‘ te brengen met updates.