Formule1

Newey: ‘Verbod geblazen diffusor treft ons hard’
| Jan van der Burgt | Formule1

Newey: ‘Verbod geblazen diffusor treft ons hard’

Red Bull-topontwerper Adrian Newey wijt de tegenvallende resultaten tot nu toe dit seizoen aan het verbod op de geblazen diffusor. Het Oostenrijkste team is niet in staat gebleken de dominantie van vorig jaar door te zetten.

Red Bull was in 2010 het eerste team dat met een geblazen diffusor op de proppen kwam, om er in 2011 optimaal van te profiteren. Het systeem was dusdanig beter dan dat van de concurrenten, dat het team in staat was met beide rijders overtuigend de constructeurstitel binnen te slepen.

“Als je twee jaar lang voor een groot deel de focus legt op dat systeem, dan helpt het ons niet als dat opeens wordt verboden”, aldus Newey in gesprek met Autosport. “Hetzelfde geldt voor de gewijzigde regels wat betreft flexible vleugels. Het treft ons allemaal net iets harder, omdat wij het al verder ontwikkeld hadden.”

Newey liet tegelijkertijd doorschemeren dat het team nog druk doende is om de auto aan te passen aan de regelswijzigingen betreffende het engine mappen. Sebastian Vettel was in Hongarije niet in staat zich te meten met de kop en moest genoegen nemen met een vierde plaats. De Red Bull-bolide was simpelweg te langzaam.

“We hebben samen met Renault hard gewerkt aan het motormanagement en daar kwamen inzichten uit voort die haaks staan op wat we dachten dat goed was. Dat is waar we nu staan en we zullen dus alles nog eens grondig moeten natrekken”, besluit Newey.

Meer nieuws

Vorig bericht | 18-08-2012 - 15:49 Newey: ‘Motoren doorslaggevend vanaf 2014’ Lees het volledige bericht

Volgend bericht | 20-08-2012 - 12:57 Alonso: ‘Hamilton en Vettel gevaarlijkste concurrenten’ Lees het volledige bericht

Reacties
  • Extra editie na historische zege
  • Formule 1 nr. 7 is uit!
  • Formule 1 nr. 6 is uit!
  • Formule 1 nr. 5 is uit!
  • Formule 1 nr. 4 is uit!
In de nieuwste Formule1:

Uniek bewaarexemplaar | Eerste zege van Verstappen in detail | Interviews Christian Horner en Daniel Ricciardo | Jos & Max toen & nu Bestel de nieuwste Formule1 Word abonnee

Formule1

GP Monaco 2016 2016/05/26 10:00:00

Nog tot de 1e Vrije Training

Details

  • CircuitCircuit de Monaco

  • LocatieMonaco

  • Aantal rondes78

  • Afstand per ronde3,340 kilometer

  • Totale afstand260,286 kilometer

Planning GP Monaco

Circuit de Monaco

formule1_circuit_circuit-de-monaco