De Grand Prix van Australië heeft volgens Pirelli bewezen dat de nieuwe bandenregels en mogelijkheid om drie verschillende compounds per race te gebruiken een succes zijn.

Dat verklaart Pirelli’s motorsportbaas Paul Hembery in gesprek met Autosport. “Het lijkt een doorslaand succes te zijn”, durft hij zelfs wel aan. “Vorig jaar was de race in Australië voor iedereen een éénstopper, maar dit keer zagen we veel meer verschillende strategieën. Niet alleen gingen er nu ook teams voor twee of drie pitstops, maar ze gebruikten daarbij ook verschillende bandencompounds.”

Formula One Testing, Barcelona, Circuit de Catalunya, Barcelona, Spain, Wednesday 2 March 2016 - Pirelli tyres.

Pirelli nam medium-banden, softs en supersofts mee naar Melbourne.

“Het grote voordeel van de beschikbaarheid van drie compounds in plaats van twee, is dat teams zich beter aan situaties kunnen aanpassen. Als je een slechte kwalificatie hebt gehad of in de race op een andere strategie moet overstappen – bijvoorbeeld door verkeer of een safety car – heb je meer opties tot je beschikking. In dat opzicht werken de nieuwe regels goed en ik denk dat de races in Bahrein en China hierdoor ook interessant kunnen worden.”

In Pirelli’s vaste persbericht na de race kaart Hembery nog aan dat negen van de zestien coureurs die de finish haalden, daadwerkelijk alle drie de door Pirelli geselecteerde compounds gebruikten. “Daarnaast stonden vijf van de eerste zes coureurs op een andere strategie”, wijst hij aan.

Namens Mercedes laat het technische kopstuk Paddy Lowe weten de nieuwe regels ‘fantastisch’ te vinden. “Het zorgde, zoals verwacht, voor extra spanning en onzekerheid. Je hebt immers momenten waarop de één op oude mediums rijdt en de ander op nieuwe supersofts. Ik denk dat de nieuwe regels goed hebben uitgepakt.”