Ik kan me weinig plaatsen voorstellen die mooier zijn dan Brazilië. Interlagos is een van de circuits waar een speciale sfeer hangt.

De Braziliaanse autosportliefhebbers zijn enorm gepassioneerd en dat enthousiasme is direct merkbaar zodra je door de toegangspoorten komt van een van de oudste en moeilijkste circuits waar we op rijden. Het werkt aanstekelijk om een goede prestatie neer te zetten. Zeker nu we de rijderstitel en constructeurstitel hebben veiliggesteld en echt kunnen genieten van de races.

Ik weet niet hoe het komt, maar het lijkt alsof er altijd iets gebeurt op Interlagos. Het is een circuit waar je de fans kunt horen wanneer ze uit hun dak gaan. Ik maakte dat mee in 2008 toen ik Lewis Hamilton tegen het eind van de race passeerde, waardoor hij het kampioenschap dreigde te verliezen. Het was de laatste race van het seizoen, maar ik had geen idee hoe het er op dat moment voor stond in de titelstrijd tussen Hamilton en Felipe Massa. Aan de reactie van het publiek kon ik afleiden dat Felipe virtueel kampioen was. Het was fantastisch om dat op die manier mee te krijgen terwijl ik voluit ging in een Formule 1-auto.

In 2009 was de kwalificatie in de regen dramatisch, maar de race briljant. Ook al verloren we die dag de kans op de titel. Een jaar later ging alles volgens plan en scoorden we belangrijke punten voor het kampioenschap. Je kunt je dus wel voorstellen waarom ik goede herinneringen heb aan dit circuit. Racen op Interlagos is erg lastig. Ten eerste omdat de baan tegen de klok in gaat. In combinatie met de krappe en snelle bochten en de hobbels is dat enorm belastend voor de nekspieren. Het is ook een relatief kort circuit, met rondetijden rond de 1 minuut en 15 seconden. Eénenzeventig ronden klinkt als een enorm aantal, maar halverwege de race vliegen ze voorbij. Dat is prettig.

Omdat de middelste sector enorm krap is, moet je enorm geconcentreerd blijven, zeker als er nog veel auto’s in de race zijn en je een weg moet vinden tussen de achterblijvers. Daar kun je veel tijd verliezen. Daarom is het belangrijk om zo snel mogelijk een gat te slaan ten opzichte van de concurrentie, zoals ik vorig jaar deed. Dit is de laatste race van 2011, maar we kijken al uit naar volgend seizoen. Maar eerst willen we zoals gezegd dit jaar afsluiten met een mooi resultaat op een van de meest sfeervolle en inspirerende circuits ter wereld.