Nico Rosberg heeft de Grand Prix van China gewonnen. De Mercedes-coureur reed op het Shanghai International Circuit onbedreigd naar zijn derde overwinning uit drie races toe. Max Verstappen finishte als achtste.

Ruim achter Rosberg finishte Sebastian Vettel op de tweede plaats. De Red Bulls scoorden ook dik: Daniil Kvyat werd derde, en Daniel Ricciardo eindigde ondanks een klapband op de vierde plek. Achter Kimi Räikkönen en Felipe Massa kwam Lewis Hamilton, mede door een botsing in de openingsronde, niet verder dan de zevende plaats.

Max Verstappen wist met pijn en moeite de achtste plaats uit het vuur te slepen. De Nederlander reed lang buiten de punten, maar verschalkte in de slotfase Carlos Sainz (negende), Valtteri Bottas (tiende) en Sergio Pérez (elfde). Opvallend genoeg vielen er geen coureurs uit.

De Ferrari's kwamen vlak na de start met elkaar in botsing.

De Ferrari’s kwamen vlak na de start met elkaar in botsing.

Kapotte voorvleugels

Rosberg begon de race van pole position, maar daar kon hij niet lang van genieten. Daniel Ricciardo kwam vanaf P2 razendsnel weg, en pakte de leiding. Ook teamgenoot Daniil Kvyat rukte snel op. Zo snel zelfs, dat Vettel ervan schrok, uitweek, en tegen collega Räikkönen op reed. Die laatste verloor er zijn voorvleugel door.

Ook Romain Grosjean en de achteraan gestarte Hamilton raakten betrokken bij touché’s en moesten na ronde één direct de pits in voor een nieuwe voorvleugel. Max Verstappen kende die pech niet, maar had desondanks geen wereldstart. Hij viel terug naar de twaalfde plek.

Klapband

Lang duurde de zegetocht van Ricciardo niet. Al meteen na de DRS-activatie in de derde ronde pakte Rosberg hem op het back straight. Een ogenblik later ging het van kwaad tot erger voor de Australiër: zijn linker achterband klapte. Vermoedelijk door een stuk carbon van een van de aanrijdingen in de eerste ronde. Ricciardo hield zijn Red Bull op de baan en haalde heelhuids de pits.

De wedstrijdleiding besloot geen risico te nemen op nog meer exploderend rubber. De safety car kwam naar buiten zodat de baan schoongemaakt kon worden. Een hoop coureurs, waaronder Kvyat en Max Verstappen, haalden direct een set verse banden. Vettel haalde direct maar even een nieuwe neus. Ook opvallend: Hamilton die gelijk zijn tweede stop maakte, zodat hij alle compounds had gehad.

Direct na de safety car-fase had de Brit op zijn verse banden de smaak direct goed te pakken. Hij rukte in rap tempo op door het veld, en reed binnen een paar ronden alweer in de punten. Teamgenoot Nico Rosberg nam aan de kop van het veld intussen gemakkelijk afstand van zijn naaste belager Daniil Kvyat. Bij zijn eerste stop, in de 21e ronde, hield de Duitser gemakkelijk de leiding.

Inhaalrace

Ook Verstappen, die door zijn stop tijdens de safety car terug was geworden naar de achttiende positie, vond de weg terug naar de punten. Na twintig ronden was de Nederlander weer negende, de positie waarop hij de race ook was aangevangen. Lang hield Verstappen die positie niet vast. Hij maakte zijn tweede stop, haalde een set medium-banden en viel terug naar P15.

Zijn kans op punten wilde Verstappen nog niet opgeven. Hij haalde op de baan Marcus Ericsson en Fernando Alonso in, zodat hij halverwege de race weer op de tiende plaats reed. Ook klapbandslachtoffer Ricciardo was bezig met een flinke inhaalrace. De Red Bull-coureur was terug opgerukt naar P6, terwijl net als hij Hamilton en Räikkönen weer in de top tien waren binnengekomen.

Ook Hamilton begon de race met blikschade.

Ook Hamilton begon de race met blikschade.

Doordat ook Sebastian Vettel zich had hersteld van zijn voorvleugelperikelen, werd de strijd om de tweede plaats spannend. In zijn spiegels zag Kvyat de Ferrari van de viervoudig wereldkampioen steeds dichter naderen. Het duo maakte in de 37e ronde samen zijn laatste pitstop. Die veranderde de volgorde niet. Even later zorgde Vettel daar op de baan alsnog voor, door Kvyat met zijn DRS van de tweede plek te verstoten.

Verstappen pakt Sainz

Niet ver daarachter reed Verstappen door pitstops van zijn concurrenten inmiddels op de vierde plaats, met in zijn nek Massa, Bottas en Hamilton. De banden van de Nederlander waren inmiddels al bijna twintig ronden oud, zodat een derde pitstop onvermijdelijk was. Hij kwam terug op de baan op P13, vlak achter Fernando Alonso, die hij vrijwel direct inhaalde.

Ondertussen was Daniel Ricciardo bezig de nare smaak van zijn klapband nog verder uit te wissen. Hij veroverde de vierde plaats, onder andere met een strakke inhaalactie op Hamilton. De Brit had het lastig, want hij kreeg niet veel later Kimi Räikkönen om de oren. Felipe Massa, die voor hem reed op de zesde plaats, kreeg Hamilton ondanks verwoede pogingen niet te pakken.

In de slotfase van de race kwam Verstappen, net als in Australië, terecht achter zijn op P10 rijdende teamgenoot Carlos Sainz. Verstappens rondetijden waren een stuk beter, zodat het voor hem een koud kunstje was de Spanjaard te verschalken. Meteen erna pakte de Limburger ook Sergio Pérez. Verstappens laatste slachtoffer was Valtteri Bottas, die op totaal versleten banden geen vuist meer kon maken toen de Nederlander hem in de voorlaatste ronden van zijn achtste plek beroofde.

Rosberg kreeg er allemaal weinig van mee. Hij had zijn laatste pitstop gemaakt zonder de leiding uit handen te geven. Daarvoor was zijn voorsprong van een halve minuut op Sebastian Vettel groot genoeg. Daarna ging hij vrolijk door met zijn machtsvertoon. Aan de finish hield hij bijna veertig seconden over op Vettel.

Uitslag:

Pos. Coureur Team Tijd/verschil  Punten
1 Nico Rosberg Mercedes 1:33:34,696 25
2 Sebastian Vettel Ferrari +37,776 18
3 Daniil Kvyat Red Bull +45,936 15
4 Daniel Ricciardo Red Bull +52,688 12
5 Kimi Räikkönen Ferrari +1:05,872 10
6 Felipe Massa Williams +1:15,511 8
7 Lewis Hamilton Mercedes +1:18,230 6
8 Max Verstappen Toro Rosso +1:19,268 4
9 Carlos Sainz Toro Rosso +1:24,127 2
10 Valtteri Bottas Williams +1:26,192 1
11 Sergio Pérez Force India +1:34,283
12 Fernando Alonso McLaren +1:37,253
13 Jenson Button McLaren +1:41,990
14 Esteban Gutiérrez Haas +1 ronde
15 Nico Hülkenberg Force India +1 ronde
16 Marcus Ericsson Sauber +1 ronde
17 Kevin Magnussen Renault +1 ronde
18 Pascal Wehrlein Manor +1 ronde
19 Romain Grosjean Haas +1 ronde
20 Felipe Nasr Sauber +1 ronde
21 Rio Haryanto Manor +1 ronde
22 Jolyon Palmer Renault +1 ronde