Ferrari ging na een megastart in Melbourne voor een aanvallende strategie, maar dat pakte uiteindelijk niet goed uit. Sebastian Vettel moest zo genoegen nemen met P3.

Vettel sprong bij de start voorbij aan Mercedes-coureurs Lewis Hamilton en Nico Rosberg en had de race onder controle, tot Mercedes besloot haar coureurs tijdens de rode vlag-situatie op de medium-banden te zetten. Vettel en Ferrari zelf hadden eerder in de race echter al een agressieve keuze gemaakt, door bij de tweede stint voor supersofts te gaan.

Dit betekende dat de Mercedes-coureurs de race na de herstart zonder verdere stops konden uitrijden, terwijl Vettel nog een keer naar binnen moest. “De rode vlag heeft ons denk ik niet geholpen”, stelt Vettel. “Er lag ook zeker een kans om te winnen. Wij gingen voor een aanvallende strategie, maar werden verrast door de keuze van Mercedes voor mediums. Ons plan heeft zo uiteindelijk niet gewerkt, maar achteraf is het makkelijk praten en ik neem niemand iets kwalijk. Een rode vlag kan ook altijd net gunstig zijn of net niet.”

Met de derde plek is Vettel alsnog tevreden. “Niet helemaal natuurlijk, maar we houden genoeg positiefs over aan deze race. We zaten bijvoorbeeld duidelijk een stuk dichter achter de Mercedessen dan vorig jaar. We kunnen ze onder druk zetten”, constateert Vettel, die op het eind – op softs – ook nog snel dichtbij kwam aan Hamilton, maar zich verremde, waardoor het niet van een verder gevecht om P2 kwam. “Je moet iets proberen, hè?”, zegt hij, niet alleen over de fout maar ook de strategie: “We hebben er alles aan gedaan. Hopelijk is het volgende keer genoeg.”

Formula One World Championship 2016, Round 1, Australian Grand Prix, Melbourne, Australia, Sunday 20 March 2016 - Sebastian Vettel (GER) Ferrari SF16-H leads the race.

In de beginfase reden de Ferrari-coureurs op kop.

Räikkönen
Teamgenoot Kimi Räikkönen lag een tijdje tweede na de start en werd vervolgens langer buiten gehouden voor zijn eerste stop, waardoor hij ook nog een tijdje op kop reed. Na zijn stop reed hij op P3, achter Vettel en Rosberg maar voor Hamilton, tot het er na 21 ronden op zat.

Räikkönen stuurde zijn auto toen de pits in, waarbij wat bluswerk verricht moest worden alvorens hij veilig uit kon stappen, want er sloegen vlammen uit de luchthapper boven zijn hoofd. “Ik weet niet precies wat er in brand stond, maar er was duidelijk iets mis, want ik kwam daarvoor ineens al vermogen te kort”, vertelt hij aan het Finse MTV3.

Zoals zo vaak blijft The Iceman koel onder wat er gebeurde. “Ik heb de brand zelf niet gezien en het waren maar kleine vlammetjes.” Ondanks de uitvalbeurt heeft ook hij gezien dat Ferrari er beter bij zit: “Je hebt er natuurlijk niks aan als je niet finisht, maar de pace was goed tijdens de race. Er rest ons natuurlijk nog genoeg werk, maar dat is alvast fijn.”