Red Bull en Ferrari hebben ‘flexvleugels’ die de FIA wel eens tot zwaardere vleugeltests kunnen aanzetten om deze te verbieden. Dat bericht Auto, Motor und Sport.

Flexvleugels zijn vleugels die onder het rijden door de druk op de bolides dusdanig van hoogte of positie veranderen dat dit extra aerodynamisch voordeel oplevert. Conform het technisch reglement van de FIA mag dit niet, want er is een verbod op beweegbare (bodywork-)componenten die ‘actief’ een aerodynamische functie vervullen.

www.sutton-images.com Red Bull Racing RB12 front wing at Formula One Testing, Day Two, Barcelona, Spain, 18 May 2016.

Red Bulls voorvleugel endplates zouden te flexibel zijn.

Red Bull en Ferrari zouden nu echter over vleugels beschikken die mogelijk te flexibel zijn, bericht Auto, Motor und Sport. De Duitse publicatie meldt dat de voorvleugel endplates – de opstaande panelen aan de zijkanten – van de Red Bull RB12 al sinds de Grand Prix van Spanje wel erg beweegbaar zijn.

Bij Ferrari zou er sinds diezelfde race duidelijk te zien zijn dat de achtervleugel en monkey seat – het kleine ‘stoeltje’ daar onder – op rechte stukken licht naar achter bewegen door de manier waarop ze bevestigd zijn. Dit zou de topsnelheid met ‘een paar kilometer per uur’ vergroten. Andere teams zou dit Ferrari-trucje ook al zijn opgevallen.

www.sutton-images.com Ferrari SF16-H rear wing at Formula One Testing, Day Two, Barcelona, Spain, 18 May 2016.

Bij Ferrari zou de achtervleugel naar achter bewegen.

Om het gebruik van flexibele vleugels in te perken, heeft de FIA zogenaamde tolerantietests: voor- en achtervleugels hoeven ‘in actie’ niet compleet rigide te zijn, maar moeten als de auto in de pits geparkeerd staat wel een bepaald gewicht kunnen verdragen zonder dat de bevestiging, positie en hoogte van deze componenten daardoor beïnvloed wordt. Dit om te voorkomen dat ze tijdens het rijden dus te flexibel zijn.

Volgens Auto, Motor und Sport zijn de vindingen van Ferrari en Red Bull door hoe ze geconstrueerd zijn en door hoe de FIA dit soort tests uitvoert, op het moment officieel legaal. Dit omdat ze gewoon door de huidige tests komen, ook al druisen de vermeende flexvleugels tegen de geest van het reglement in. De FIA zou zich echter beraden op nieuwe tests om de flexvleugels van Red Bull en Ferrari toch te kunnen verbieden.