Red Bull heeft de ontwikkeling van het aeroscreen, haar alternatief voor de halo, stopgezet. Dit nadat de FIA heeft besloten voor 2017 sowieso voor de halo te gaan.

Tijdens het Grand Prix-weekend in Monaco, een kleine maand geleden, hakte de FIA de knoop door: de halo, een ringstructuur om de cockpit, moet in 2017 het veiligheidssysteem worden dat coureurs meer hoofdbescherming biedt. De FIA besloot hiertoe omdat de halo qua ontwikkeling verder was dan Red Bulls aeroscreen.

www.sutton-images.com Sebastian Vettel (GER) Ferrari SF16-H with cockpit halo at Formula One Testing, Day Four, Barcelona, Spain, Friday 4 March 2016.

Het uiteindelijke halo-ontwerp lijkt ‘in grote lijnen’ op het concept dat Ferrari al eens uitprobeerde.

Het aeroscreen is een om de cockpitgevouwen scherm dat hetzelfde doel heeft als de halo. Ondanks positieve berichten na tests met dit veiligheidsconcept, zou het volgens de FIA niet haalbaar zijn in 2017 een geschikte variant ervan in te voeren. De FIA zou het aeroscreen op het moment namelijk nog niet veilig genoeg vinden. De autosportbond heeft het veiligheidsscherm echter nog wel als optie op de lijst staan voor 2018 en daarna.

De beslissing van de FIA betekent vooralsnog echter dat Red Bull de ontwikkeling van het aeroscreen heeft gestaakt, vertelt Red Bull-teambaas Christian Horner aan Motorsport.com. “We doen er op het moment niets meer aan, tot we meer horen van de FIA. We hebben de mensen en middelen er op het moment ook niet voor”, zegt Horner, wiens team – net als alle andere renstallen – natuurlijk in moet spelen op de grootscheepse regelwijzigingen voor 2017.

Volgens Motorsport.com hoopt Red Bull dat een derde partij het project verder kan ontwikkelen voor eventueel toekomstig gebruik in de Formule 1 of andere raceklassen. Vanuit de Amerikaanse Indycar Series is in ieder geval interesse in een aeroscreen-achtige veiligheidsstructuur. Dit zou daar wel mogelijk in 2017 al geïntroduceerd moeten worden, vertelde Indycar-kopstuk Bill Pappas recentelijk aan Motorsport.