De motoren van Renault krijgen in Canada een grote update, die bedoeld is om de betrouwbaarheidsproblemen waar de Fransen mee kampen op te lossen. Op extra vermogen moeten Max Verstappen en zijn collega’s nog wat langer wachten.

“We moesten voor we aan een verbetering van de performance konden beginnen eerst afrekenen met één bepaald betrouwbaarheidsprobleem”, zegt Renault-topman Cyril Abiteboul tegen motorsport.com.

Abiteboul heeft het over de zuigers in de Renault-blokken, die onder andere ten grondslag lagen aan Max Verstappens uitvalbeurt in China. Renault neemt naar Canada een verbeterde zuiger mee, die de betrouwbaarheidsproblemen grotendeels moet oplossen. In de vrije training op vrijdag worden de nieuwe zuigers geïnstalleerd in de motoren waar de Renault-teams in Monaco al mee reden.

Vijfde motor

Omdat startplaatsen in Canada van oudsher minder belangrijk zijn, kunnen Daniil Kvyat, Daniel Ricciardo en Verstappen er eventueel zelfs voor kiezen om daarna hun op termijn onvermijdelijke vijfde motor in te zetten en zo alvast de bijbehorende tien plaatsen gridstraf te incasseren.

“Helaas moeten we vanuit sportief oogpunt wel aan schadebeperking doen”, zegt Abiteboul daarover. “Daarom moeten we misschien berekenend te werk gaan en de vijfde motor alvast inzetten. Niet omdat we de vierde niet meer kunnen gebruiken, maar zodat we dan ook de vijfde tot onze beschikking hebben.”

Vermogensupgrade uitgesteld

Als de betrouwbaarheid na de zuigerupdate in Canada inderdaad verbetert, kan Renault aan de slag met het vermogen van de momenteel nog te zwakke krachtbron. Waarschijnlijk staat een grote vermogensupgrade pas gepland voor de Grand Prix van België in augustus.

“Als je met zulke enorme betrouwbaarheidsproblemen kampt, denkt je even nergens anders aan”, verklaart Abiteboul. “Je kunt dan alleen daar maar aan werken, en daarom hebben we de extra performance die erin zit, nog niet kunnen brengen. Helaas zijn de vermogensupgrades dus uitgesteld van net voor, naar net na de zomerstop.”