De liefde tussen Renault en Red Bull leek definitief voorbij en de motordeal van dit jaar is als verstandshuwelijk te omschrijven, maar Renault wil nu toch graag verder met Red Bull.

Dat bericht Motorsport.com, dat zich baseert op bronnen binnen Renault. Volgens de publicatie ziet Renault het team van Red Bull als belangrijke maatstaf voor haar eigen fabrieksformatie en heeft het bovendien vertrouwen in de vooruitgang die het met haar hybride V6-turbokrachtbron maakt, welke door Red Bull als TAG Heuer wordt ingezet.

www.sutton-images.com (L to R): Christian Horner (GBR) Red Bull Racing Team Principal, Cyril Abiteboul (FRA) Renault Sport and Dr Helmut Marko (AUT) Red Bull Motorsport Consultant on the grid at Formula One World Championship, Rd9, British Grand Prix, Race, Silverstone, England, Sunday 5 July 2015.

Renault-topman Cyril Abiteboul (midden) met Red Bulls Christian Horner (links) en Helmut Marko.

Frédéric Vasseur, de racing director van het Renault fabrieksteam, denkt dat het ‘heel goed’ zou zijn voor de formatie die hij onder zijn hoede heeft als Renault verder gaat met Red Bull als klant. “Want Red Bull heeft één van de beste chassis’ van allemaal. Daardoor is het een goede graadmeter voor ons om te zien hoe we er zelf voor staan.”

Volgens Motorsport.com zijn binnen Renault al gesprekken gaande om te kijken hoe het verder kan gaan met Red Bull als klant. Hier wordt ook enige haast bij verwacht, aangezien er een clausule in de nieuwe motorregels staat om klantenteams van een motordeal te garanderen.

Medio mei zou elke motorleverancier daarom al bij de FIA moeten aangeven met welke teams het deals heeft gesloten. Dit omdat de FIA vanaf 1 juni kan besluiten indien nodig in te grijpen en motorleveranciers kan verplichten met een team in zee te gaan dat het gevaar loopt zonder motoren te komen zitten.

Red Bull en Renault
Red Bull en Renault hebben, sinds de introductie van de V6-motoren in 2014, een lastige relatie. Vorig jaar brak Red Bull zelfs met Renault, maar kwam het toch weer bij de Franse fabrikant terecht omdat het geen deal met Mercedes of Ferrari kon sluiten. Dit jaar rijdt Red Bull met tot TAG Heuer omgedoopte Renaults.