De Formule 1-teams komen komende dinsdag opnieuw bij elkaar om over de reglementswijzigingen voor 2017 te spreken. Dit nadat eerdere, aanvankelijk drastische plannen vooralsnog flink zijn afgevlakt.

Technische afgezanten van de teams hebben afgelopen vrijdag de koppen al bij elkaar gestoken, maar die bijeenkomst heeft weinig opgeleverd, zo lijkt het. De verwachting is daarom dat de teams komende dinsdag wederom met elkaar om de tafel gaan zitten, meldt Motorsport.com, aangezien ze dan sowieso bij elkaar komen voor een vergadering met bandenleverancier Pirelli.

Pirelli: ‘2017-banden twee tot drie seconden sneller’

Pirelli kan niet zomaar banden maken die geschikt zijn voor 2017-bolides die zes tellen sneller zijn.

Pirelli is in zekere zin overigens juist één van de verantwoordelijken voor het eerdere afvlakken van de voorgestelde 2017-regels. Dit omdat de bandenleverancier medio januari heeft aangegeven dat het oorspronkelijke plan om de Formule 1-auto’s met ingang van 2017 zo’n vijf tot zes seconden per ronde sneller te maken, niet haalbaar is.

Het was de bedoeling deze vijf tot zes seconden te vinden door de bolides middels reglementswijzigingen onder meer breder te maken en van bredere banden te voorzien, terwijl ook de aerodynamica op de schop genomen zou worden. Pirelli heeft echter na onderzoek geconcludeerd dat haar banden de extra krachten niet aankunnen die ze te verduren zouden krijgen als de auto’s daadwerkelijk zoveel sneller worden.

Volgens berekeningen van Pirelli zouden de auto’s maximaal drie seconden per rondje sneller gemaakt kunnen worden. Moet het nog rapper, dan zijn er qua constructie totaal nieuwe banden nodig voor 2017. Het probleem daarmee is dat die niet goed van tevoren getest kunnen worden vanwege testrestricties en omdat de huidige Formule 1-bolides niet genoeg downforce genereren om de extra belasting te simuleren die de banden moeten weerstaan.

Wat de situatie verder compliceert, is dat ook de voorgestelde veranderingen aan de aerodynamica van de bolides voor verdeeldheid hebben gezorgd. Een eerder voorstel om de vloer van de auto’s een belangrijkere aerodynamische functie te laten vervullen, werd niet onverdeeld positief ontvangen, terwijl een concept waarbij de voorvleugel en diffusor een hoofdrol spelen wat betreft het genereren van downforce volgens bijvoorbeeld Mercedes het inhalen juist alleen maar moeilijker zou maken.