Technisch directeur James Key verlaat Force India. De Brit was na twaalf jaar bij de renstal toe aan een nieuwe uitdaging. Die heeft hij gevonden bij BMW Sauber.

 

Want Willy Rampf vertrekt bij de Zwitserse renstal als technisch directeur. De nog maar 38-jarige Key ging in 1998 als data-ingenieur aan de slag bij Jordan. Precies op het moment dat het team successen begon te boeken. De Brit werkte zich daarna gestaag omhoog en werd in 2005 gepromoveerd tot technisch directeur. Nu vindt Key het welletjes en gaat hij zoeken naar een andere baan.

“Ik heb het grootste gedeelte van mijn racecarrière bij dit team gewerkt. Het was een moeilijke beslissing maar ik vond dat het tijd was om een nieuwe uitdaging te zoeken”, aldus de 38-jarige Brit. “Het was een hoogtepunt om na vier verschillende eigenaren weer de poleposition en een podiumplek te pakken.”

“Ik vind het jammer om de renstal die ik zo goed ken te verlaten. Dankzij dit team kon ik mijn ambities realiseren. Toch kijk ik uit naar een nieuwe start”, vervolgt Key. “De VJM03 heeft nu zijn eerste meters gemaakt en de eerste indicaties zijn positief. Ik wens Force India het beste voor de komende seizoenen.”

Force India’s teambaas, Vijay Mallya, had enkel lovende woorden voor Key. “We willen hem bedanken voor zijn toewijding en gedrevenheid die hij de afgelopen twaalf jaar heeft getoond”, aldus de Indiër. “Het team heeft in die periode vier eigenaars gehad maar dankzij zijn constante werk en gedrevenheid werden er auto’s gebouwd die verhulden dat het een klein team was.”

“Wij wensen hem al het mogelijke succes in zijn komende beproevingen. Force India ondergaat nu kleine veranderingen in de technische staf: Mark Smith (nu nog deontwerpdirecteur, red.) neemt het gehele ontwerpproces op zich. Wij zijn ervan overtuigd dat we het materiaal en de mensen in huis hebben om onze sterke vooruitgang van eind 2009 voort te zetten”, besluit Mallya.

Key gaat nu aan de bak bij BMW Sauber. De Brit was naar eigen zeggen erg onder de indruk van de faciliteiten van de Zwitserse renstal. "Ik zag gelijk de mogelijkheden toen ik de fabriek zag. De windtunnel, de supercomputer en de kennis van het team zijn overdonderend. Er is veel potentie bij Sauber. Ik kijk er erg naar uit om bij mijn nieuwe werkgever te beginnen en ik wil Peter Sauber en het team bedanken voor de kans die ze mij schenken."

Die kans werd mogelijk gemaakt door het vertrek van Rampf. De Duitser koos er zelf voor om te stoppen bij BMW Sauber. "Als je technisch directeur bent van een F1-team komt dat op de eerste plaats en de rest daarna pas", aldus Rampf. "Ik heb mijn functie tien jaar lang met veel passie beoefend maar nu is het tijd om de scepter over te dragen."