Formule 1 gaat deze winter twintig jaar terug in de tijd en blikt terug op 1996. In dit achtste deel is het tijd voor de Grote Prijs van Canada op het Ciruit Gilles Villeneuve.

First corner, winner Damon Hill (GBR) Williams FW18 gets the inside line over team mate Jacques Villeneuve (CDN) Williams FW18 at the start of the race. Canadian Grand Prix, Montreal, 16th June 1996

Hill slaat een aanval van Villeneuve af bij de start.

De race
Op het circuit dat naar zijn tragisch verongelukte vader is vernoemd, moet Jacques Villeneuve zijn meerdere in zijn Williams-teamgenoot Damon Hill erkennen. Zij het nipt. Hill is in de kwalificatie maar twee honderdsten sneller, terwijl hij na 69 keer het Île de Notre-Dame rondrijden slechts vier tellen voor Villeneuve over de finish komt.
Opvallend genoeg kiest Hill daarbij voor twee pitstops en gaat Villeneuve voor één bezoek aan de pits. “Ik denk dat dat een goede keuze was, want het scheelde niet veel aan de finish”, blikt Villeneuve terug. “Het gat was eerder een stuk groter, maar ik bleef pushen in de hoop dat er iets fout zou gaan bij Damon.” Dat gebeurt niet, waardoor Hill – mede door de in zijn ogen juist net wat snellere strategie, met kortere maar snellere stints – een naar eigen zeggen ‘belangrijke overwinning’ binnenhaalt. “Na twee nulresultaten op rij, was dit zeker nodig. Jacques maakte het me lastig. Ik moest elke ronde voluit gaan, maar dat was eigenlijk ook wel genieten en ik ben erg blij dat ik gewonnen heb.”

Mika Hakkinen(FIN) Mclaren MP4-11 5th place, leads team mate Coulthard 4th place Canadian Grand Prix, Montreal, 16th June 1996

De McLarens komen in volgorde aan de finish, als vierde en vijfde.

Ruim achter het onaantasbare Williams-duo is het Jean Alesi die voor de tweede race op rij een podiumplek pakt. De druk is zo weer wat van de ketel bij de Fransman, wiens Benetton-teambaas Flavio Briatore aanvankelijk niet bepaald te spreken was over Alesi’s eerste seizoenshelft. David Coulthard heeft in de eerste acht races, uit een totaal van zestien, ondertussen een goede indruk gemaakt op zijn nieuwe team McLaren, dat zijn contract dan ook heeft verlengd.

De voormalige Williams-rijder Coulthard scoort in Canada met een vierde plek overigens ‘pas’ voor de derde keer punten, maar heeft er met een totaal van dertien toch drie meer dan teamgenoot Mika Häkkinen, die daarentegen vaker heeft gescoord, namelijk vijf keer. In Canada finisht Häkkinen als vijfde, terwijl Martin Brundle het laatste puntje meepakt. Het is zijn tweede punt van het jaar maar het komt op een goed moment, want het gerucht gaat dat Jordan de ervaren Brit wil lozen. Door het tweede punt krijgt Brundle echter respijt.

Michael Schumacher (GER), Ferrari F310, retired with driveshaft failure. Canadian Grand Prix, Rd8, Montreal, Canada. 16 June 1996.

Ferrari’s F310 heeft vanaf Canada een hoge neus.

Wat speelt er verder?
In Canada staat Ferrari voor het eerst, maar als het laatste team, aan de start met een hoge neus. Of de ‘haaienneus’ de F310 wezenlijk sneller maakt is lastig te zeggen, want de rode bolides van Michael Schumacher en Eddie Irvine gaan in de race allebei stuk. Voor Irvine is het zijn vijfde nulresultaat van het jaar, voor Schumacher nummer vier. Dat Schumacher na de race weer eens aanstipt dat Ferrari hard moet blijven werken om de auto beter te maken, is weinig verrassend.

(L-R): Damon Hill (GBR) Williams talks with Adrian Newey (GBR) Williams Technical Director. Formula One World Championship, European Grand Prix, Nurburgring, Germany, 28 April 1996.

Raakt Williams sterontwerper Newey kwijt?

Waar er al lange tijd de nodige geruchten rondzingen wat de rijdersmarkt betreft, lijkt er ook qua technici het nodige op til te zijn. Adrian Newey, door velen gezien als de grote man achter de successen van Williams, zou begeerd worden door McLaren én het bovengenoemde Ferrari. Een voorwaarde voor een overstap van de chefontwerper zou zijn dat hij de vrijheid wil zijn werk op zijn eigen manier te doen. Bij Williams krijgt hij die vrijheid naar verluidt niet van teambaas en -eigenaar Frank Williams en mede-oprichter en technisch directeur Patrick Head. Het perspectief van een soortgelijk keurslijf voorkwam een overstap naar McLaren eerder al eens, maar na twee en een half seizoen zonder zeges zou McLaren hier een stuk flexibeler in staan. Ferrari zou in Newey ondertussen dé opvolger van John Barnard zien, wiens positie op de tocht staat maar wiens contract officieel nog tot medio 1997 doorloopt.

En Verstappen?
Voor de vijfde race op rij haalt Jos Verstappen de finish niet. Na een goede start – vanaf de volgens de Limburger prima dertiende startplek -koerst Verstappen op de tiende plek rond. Na slechts elf ronden zit het er echter op als de Hart-motor weer eens de geest geeft. “Het zag er goed uit. Zeker met de wetenschap dat hier in Canada altijd veel coureurs uitvallen, dus het is spijtig dat de motor stuk ging”, treurt hij na, met gevoel voor understatement erkennende dat het de Hart-v8 wel ‘een beetje vaak’ kapot gaat.

Jos Verstappen and Michael Schumacher, right San Marino Grand Prix, Imola, Italy, 5th May 1996

Bijpraten: bij Verstappens Arrows en Schumachers Ferrari is het onrustig.

Met de helft van de races achter de rug, is Verstappen nog altijd hot property. Benetton zou interesse hebben in zijn diensten voor 1997. Jordan zelfs al voor de rest van 1996, al heeft de onder druk staande Martin Brundle zich wat ademruimte verschaft met zijn tweede puntenfinish. Vanuit Arrows zou Verstappen onder druk worden gezet om bij te tekenen, maar daar wil hij nog niet aan zolang nog veel onduidelijk is over de toekomstplannen van de formatie. Volgens Britse media komt dit Verstappens relatie met teambaas Tom Walkinshaw dan weer niet ten goede.