Formule 1 gaat deze winter twintig jaar terug in de tijd en blikt terug op 1996. Vandaag komt de Grand Prix van Hongarije op de Hungaroring aan bod.

De race
Een klassieker is de Hongaarse Grand Prix van 1996 niet, maar daar kan Jacques Villeneuve niet mee zitten. Met zijn derde overwinning van het jaar houdt hij zijn titeldroom in stand door zijn achterstand op Damon Hill terug te brengen tot zeventien punten, met na Hongarije vier races te gaan. De strijd om het constructeurskampioenschap wordt echter al in Boedapest beslist. Met een één-twee van Villeneuve en Hill is Williams al niet meer bij te halen. Het team komt op 141 punten, naaste achtervolger Benetton heeft er slechts 41.

Jean Alesi(FRA) Benetton B196 leads Damon Hill Hungarian Grand Prix, Hungaroring, 11th August 1996

Alesi pakt Hill bij de start, maar de Brit slaat daarna terug.

In Hongarije is het daarbij wederom Benetton dat achter Williams het tweede team is. Althans, bij het vallen van de vlag. De poleposition gaat namelijk naar Ferrari’s Michael Schumacher en Schumacher gaat ook voor het eerst sinds de door hem gewonnen Grand Prix van Spanje – vijf wedstrijden geleden – weer eens aan de leiding. Schumacher behoudt de koppositie bij de start, terwijl Hill (weer eens) een slechte start maakt, wordt ingehaald door Villeneuve en ook nog buitenom bocht één wordt gepasseerd door Jean Alesi.

Michael Schumacher(GER) Ferrari F310 gets pole position in front of another huge crowd Hungarian Grand Prix, Hungaroring, 11th August 1996

In het begin van de race ligt Schumacher op kop.

De strijd die zich vervolgens ontvouwt, is vooral een strategische. Na de eerste reeks stops ligt Villeneuve vooraan en dat blijft hij ook, kortstondige wisselingen door verdere stops uitgezonderd. Hill schuift echter nog naar voren. Eén plekje krijgt hij cadeau door een fout van Alesi op een kwart van de race. Door zijn tweede en vooral derde stop later te maken, gaat Hill ook aan Schumacher voorbij. Voor Schumacher valt een goede race later in het water, na 71 van de 77 ronden. “Het gaspedaal bleef in de ronden voor mijn uitvallen steeds open staan, waardoor ook versnellingsbaksproblemen ontstonden. Ik moest voor de langzame bochten remmen door de motor aan- en uit te schakelen, tot deze op een gegeven moment niet meer aan wilde.”

Zo gaat de derde plek naar Alesi, voor Mika Häkkinen. De twee punten voor P5 zijn voor Olivier Panis, zijn eerste puntenscore sinds zijn zege in Monaco. Het laatste punt is voor Rubens Barrichello, die Jordan zo één punt voor Ligier houdt.

Wat speelt er verder?
Dat zich in 1997 een bandenoorlog zal ontvouwen, staat vast door de komst van Bridgestone. Vooralsnog hebben de Japanners echter pas één team weten te strikken en dat is Arrows. De huidige monopolist Goodyear kan voor volgend seizoen nog ‘gewoon’ op de klandizie van de topteams Williams, Ferrari, Benetton en McLaren rekenen. Deze teams hebben allemaal bijgetekend, net als Jordan en Sauber. Zo blijven alleen Tyrrell, Ligier, Minardi en nieuwkomer Stewart over als teams die nog moeten kiezen.

Flavio Briatore(ITA) Benetton F1 Boss and Ligier driver Olivier Panis, right Japanese Grand Prix, Suzuka, 29th October 1995

Benetton-teambaas Briatore heeft bij meerdere teams een vinger in de pap.

Flavio Briatore heeft Ligier overgenomen en het contract van Olivier Panis verlengd. Benetton-teambaas Briatore had het Franse team al voor 85 procent in handen, maar heeft eindelijk de resterende 15 procen weten over te nemen van oprichter Guy Ligier. Briatore liet Ligier aanvankelijk runnen door Tom Walkinshaw. De Schot had er echter genoeg van dat pogingen Ligier te kopen op niets uitliepen en nam daarom Arrows over. Nu Briatore heel Ligier bezit, moet een verkoop – bijvoorbeeld aan Alain Prost – makkelijker zijn. Briatore is behalve met Benetton en Ligier ook met Minardi bezig. Briatore zou aandelen in dat team willen kopen. Nog voor het eind van het seizoen, is hij als voorman van een consortium ook grootaandeelhouder van de kleine Italiaanse formatie.

In Nederland worden in het weekend voor de Grand Prix van Hongarije de Marlboro Masters of Formula 3 gehouden, op Zandvoort. Winnaar is de Belg Kurt Mollekens, voor Jonny Kane en een zekere Nick Heidfeld en Juan Pablo Montoya. Jos Verstappen geeft een demo in zijn Arrows, verbreekt het ronderecord dat eerst op naam stond van Jan Lammers, en maakt de pakweg 62.000 fans gek.

Jos Verstappen, Formula1, 1996, Arrows Hart FA 17. Photo: Peter van Egmond *** Local Caption *** Copyright: © 2007 Peter van Egmond. Use with credit to the photographer (mandatory). Unauthorized use is prohibited.

Ook in Hongarije haalt Verstappen de finish niet © Peter van Egmond.

En Verstappen?
In 1994 stond Jos Verstappen als toenmalige Benetton-coureur nog op het podium in Hongarije, maar in 1996 is het met Arrows aanmodderen geblazen op de Hungaroring. Als zeventiende starten is een evenaring van zijn slechtste startplek van het jaar, maar wel weer voor teamgenoot Ricardo Rosset.

Verstappen is uiteraard teleurgesteld, net als na de race het geval is. Na elf ronden spint hij uit de wedstrijd. “Het was erg raar. De achterkant sloeg ineens weg op een onlogisch moment”, verhaalt hij. “Het komt misschien ook wel door contact dat ik eerder had, in bocht twee na de start”, zoekt hij een verklaring. “Pedro Diniz raakte me daar van achter en Mika Salo knalde ook tegen me aan. Misschien was er dus wel iets mis met de auto.”

Met de situatie bij Arrows, dat steeds verder terugzakt, heeft Verstappen het wel gehad. “Er gebeurt helemaal niets meer. Alle aandacht ligt al bij 1997. Mijn twijfels om hier te blijven worden zo alleen maar groter.”