Red Bull, Ferrari en Mercedes hebben veel voordeel van de tests die zij uitvoeren voor Pirelli. Dat stelt Williams-chef Pat Symonds. “De rest staat nu al op achterstand.”

Vorig jaar vroeg bandenleverancier Pirelli de Formule 1-teams om hulp bij het ontwikkelen van de banden voor 2017. In dat seizoen worden bredere banden geïntroduceerd, en aangezien Pirelli zelf geen geschikte testauto heeft konden alle Formule 1-teams hun medewerking toezeggen. Daar moesten ze wel wat voor doen. Pirelli verwachtte een auto die alvast is aangepast aan de technische reglementen voor 2017, dus met grotere vleugels en een breder chassis. Red Bull Racing, Ferrari en Mercedes wilden wel zo’n auto leveren en zij voeren nu het leeuwendeel van Pirelli’s testwerk uit.

Volgend seizoen moeten de teams zelf kiezen welke bandencompounds ze willen gebruiken bij de races. Nu maakt Pirelli nog een keuze uit drie van de vijf  typen banden, waaruit de teams dan alleen het aantal sets per compound mogen kiezen. In 2017 is de keuze volledig vrij. “En daar hebben Mercedes, Red Bull en Ferrari een enorme voorsprong opgebouwd”, zegt Symonds in een gesprek met Motorsport. “Voor de eerste zes races moeten we de beslissing al nemen voor de eerste wintertest. Dan hebben we de banden nog nooit gezien, laat staan gebruikt!”

Hoewel Pirelli de data van al die testkilometers verspreidt onder alle teams, stelt Symonds dat de drie testteams ook daar een voordeel hebben. “Pirelli vertrouwt op de feedback van de teams, dus zij kunnen de ontwikkeling van de banden een bepaalde kant op sturen.” Symonds noemt Lotus als voorbeeld. Zij deden een paar jaar geleden veel testwerk voor Pirelli. “Ik denk niet dat Lotus Pirelli heeft opgedragen om een bepaald soort band te maken, maar ze hebben natuurlijk wel gezegd wat hen wel en niet beviel aan de typen band die ze moesten testen. Daar hebben ze hun auto op aangepast en later zag je dat ze veel beter gingen presteren.”