Max Verstappen heeft zich niet kunnen mengen in de strijd om de beste startplaatsen. De Nederlander crashte tijdens zijn tweede getimede ronde in Q1. 

Max Verstappen was één van de coureurs op wie het lang wachten was in Q1. Toen hij uiteindelijk wel op de baan was, reed hij twee opwarmronden, waarna hij er goed voor ging zitten. De tussentijden zagen er goed uit, maar bij de tweede chicane van het zwembad ging het mis. Hij raakte aan de binnenkant de vangrails, waarna de auto stuurloos de muur in schoof bij het uitkomen van de chicane.

www.sutton-images.com Max Verstappen (NED) Red Bull Racing walks in after crashing in Q1 at Formula One World Championship, Rd6, Monaco Grand Prix, Qualifying, Monte-Carlo, Monaco, Saturday 28 May 2016.

Een teleurgestelde Max Verstappen op de weg terug naar zijn team.

“Ik stuurde te vroeg in, de ophanging brak en dat was dat”, zo laat de Nederlander zelf weten tegenover de Duitse televisiezender RTL. “Ik weet niet hoe het kon gebeuren. Ik had voor mijn gevoel wat meer grip dan tijdens de derde vrije training, maar ik stuurde te vroeg in. Het is gebeurd en nu moeten we kijken hoe we er morgen het beste van kunnen maken.”

Doordat ook Felipe Nasr met een opgeblazen motor uitviel en nog geen tijd op de klokken had staan, zal Verstappen niet als laatste hoeven te starten. Al kan hij er ook voor kiezen de afstelling te wijzigen en uit de pitstraat te starten. Vooral wanneer het morgenmiddag inderdaad gaat regenen, is dat een overweging waard. Overigens moet Verstappen nog toestemming krijgen van de wedstrijdleiding om aan de race deel te mogen nemen, omdat hij geen tijd binnen de 107-procentnorm heeft genoteerd. Op basis van zijn tijden in de vrije trainingen is dat een formaliteit.