Dit weekend maken Luis Razia en Davide Valsecchi uit wie de nieuwe GP2-kampioen wordt. De uitkomst is nog een vraagteken, maar het grootste vraagteken staat achter de vraag wat een GP2-titel nu nog waard is.

Beide coureurs rijden al sinds 2008 in het kampioenschap rond. De titelkandidaten wonnen voorheen wel eens een race, maar rijden pas dit jaar, in het vijfde seizoen dat ze GP2 rijden, stelselmatig vooraan mee.

Van de vorige zeven kampioen, haalden zes uiteindelijk de Formule 1. Alleen Giorgio Pantano kon de overstap niet maken. Hij had sowieso in 2004 zijn kans bij Jordan al gehad en was 29 toen hij de GP2-titel pakte. De vraag is of de komende kampioen de twijfelachtige eer krijgt om in de voetsporen van de Italiaan te stappen.

Valsecchi verdedigt komend weekend in Singapore een voorsprong van 25 punten. De Italiaan is dus de gedoodverfde favoriet voor de titel, maar wordt nog met geen enkel F1-team in verband gebracht. Hij wordt in januari 26 jaar en is daarmee automatisch haast een van de oudgedienden als hij Formule 1-coureur wordt. Valsecchi testte vorig jaar voor Team Lotus, het huidige Caterham en testte in 2010 voor HRT.

Razia’s naam lijkt hoger te staan op de lijstjes van Formule 1-teams. De 23-jarige coureur reed vorig jaar een aantal vrijdagtrainingen voor datzelfde Team Lotus. Dit jaar mocht hij een dag voor Force India rijden tijdens de talententest op Magny-Cours. Als Braziliaan is hij commercieel natuurlijk ook aantrekkelijker dan de Italiaan, vanwege de grotere afzetmarkt en het feit dat in Italië de coureurs niet op 1 staan, maar Ferrari.

In de eerste jaren van de GP2 was er een ding duidelijk: de kampioen ging Formule 1 rijden. Nico Rosberg, Lewis Hamilton en Timo Glock kwamen alle drie bij goede teams terecht. Ook de runner-ups, Heikki Kovalainen, Nelsinho Piquet en Lucas di Grassi, konden de stap maken. Al deed Di Grassi dat met een jaar vertraging.

Razia of Valsecchi wordt in ieder geval kampioen in een jaar dat de GP2 wat aan glans heeft verloren. Natuurlijk: het is het voorprogramma van de Formule 1, en daarom ook voor sponsors aantrekkelijk. Dit jaar staat de World Series by Renault echter over het algemeen hoger aangeschreven. Jules Bianchi, het stokpaardje van Ferrari’s jeugdopleiding en vrijdagtester bij Force India, en Sam Bird, reserverijder van Mercedes, strijden daar met Robin Frijns om de titel.

Natuurlijk is het altijd goed voor je CV als je kunt zeggen dat je GP2-kampioen bent geworden. De vraag is alleen of Valsecchi of Razia er ook maar iets mee opschiet. Dat gold niet echt voor Pantano, die na zijn titel in 2008 startte in vier Renault Mégane-races, wat wedstrijden in de Superleague Formula en vier IndyCar-races.

De kampioen van de World Series by Renault zit waarschijnlijk eerder in een Formule 1-auto dan zijn collega van de GP2.