Drie uit drie. Dat is waar Nico Rosberg zijn pijlen op richt. Of zes uit zes als je zijn dominante slotakkoord van vorig jaar meetelt. Lewis Hamilton, die zich nergens druk om zegt te maken, zal daar desondanks een stokje voor willen steken. Ferrari heeft ondertussen baat bij een probleemloos weekend.

Net zoals de Grand Prix van Bahrein staat de Grote Prijs van China al sinds 2004 op de Formule 1-kalender. Het is één van de vroegere Tilke-banen, ontworpen in de vorm van het Chinese karakter Sjang, de eerste lettergreep van de stad die dienst doet als gastheer. De baan wordt vanwege de diversiteit aan bochten gewaardeerd door de coureurs. De lange doordraaiers naar rechts zorgen ervoor dat de linkervoorbanden het flink te verduren krijgen.

Rubens wordt binnengehaald als de eerste winnaar van de Chinese Grand Prix.

Rubens Barrichello wordt in 2004 binnengehaald als de eerste winnaar van de Chinese Grand Prix.

De race op zondag telt 56 ronden. De baan is 5.451 meter lang. Er zijn twee DRS-zones aangesteld voor komend weekend. Het lange rechte stuk achterop, één van de langste rechte stukken van de kalender, en start/finish. Beide zones hebben een eigen detectiepunt.

Vorig jaar
“Kan Lewis niet wat sneller rijden?” Nico Rosberg voelt zich opgehouden door zijn teamgenoot. Onmachtig Hamilton aan te vallen, moet de Duitser genoegen nemen met de tweede plaats. Max Verstappen laat na zijn indrukwekkende race in Maleisië in China opnieuw geweldige en daadkrachtige inhaalacties zien. Een passende beloning blijft helaas uit, want Verstappen valt uit met een opgeblazen motor. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier.

In de spotlights
Lewis Hamilton kan na twee tegenvallende optredens, te wijten aan twee ronduit slechte starts, wel wat geluk gebruiken. Het Shanghai International Circuit is op papier een circuit dat hem in de gelegenheid moet stellen een meevallertje af te dwingen, aangezien hij op Chinese bodem de meest succesvolle coureur is van het deelnemersveld. Toch moet hij om Rosberg te verslaan een extra hindernis overwinnen. Hamilton heeft namelijk een gridstraf van vijf plaatsen opgelegd gekregen voor het wisselen van zijn versnellingsbak.

Fernando Alonso is naast Lewis Hamilton de enige actieve coureur die meerdere keren zegevierde in China. Op het moment van schrijven is het echter nog onduidelijk of hij weer fit genoeg is om te racen.

Punten gaan in 2015 letterlijk in rook op voor Max.

Punten gaan in 2015 letterlijk in rook op voor Max.

Max Verstappen memoreert in zijn vooruitblik op de Grand Prix maar wat graag aan vorig jaar: “Het inhalen ging erg lekker! De uitkomst van die race is echter iets waar ik met minder plezier aan terugdenk. Dit jaar wil ik natuurlijk wél de finish halen, liefst in de best mogelijke positie.”

Van het huidige deelnemersveld heeft alleen Pascal Wehrlein nog nooit gereden op het circuit in Sjanghai. De jonge Duitser liet in Bahrein al mooie dingen zien in de sterk verbeterde Manor, en hoewel punten in theorie echt nog te hoog gegrepen zijn, is het een jongen om in de gaten te houden. Hetzelfde moet ook worden gezegd van het Haas F1 Team en dan met name van Romain Grosjean. Zesde, vijfde en dan nu vierde? Waarom niet?

Twee kansen, evenzoveel mislukkingen. Dat is eigenlijk alles wat nog kan worden gezegd over het nieuw geïntroduceerde kwalificatiesysteem. In plaats van meer actie bracht het minder actie. Daarom wordt komend weekend voor het eerst weer teruggegrepen naar het kwalificatieformat van de afgelopen jaren.

Pirelli
Pirelli neemt de medium, zachte en superzachte banden mee naar China.

Nice dinner with all the drivers! Always nice to have a chat together ? #racingunited

Een foto die is geplaatst door Max Verstappen (@maxverstappen1) op

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."