Het Formule 1-circus strijkt neer op het Europese vasteland. Dat dit na een pauze van drie weken gebeurt, betekent dat de teams met sterk geüpdatete auto’s naar het circuit kunnen komen.

Er is op de Formule 1-kalender geen enkel circuit te vinden waar zoveel wordt gereden als op het Circuit de Catalunya. Dat komt doordat de omloop zich bij uitstek leent voor testwerk. Elke winter strijkt het circus er weer neer. Dat betekent dat de baan vrijwel geen geheimen meer kent voor de coureurs. Dat verhoogt doorgaans helaas ook het risico op een wat saaie race.

Aan de baan zijn door de jaren heen slechts kleine aanpassingen gedaan. Het maakt dat de baan vandaag de dag 4.665 meter lang is. Dat betekent dat er op zondag 66 ronden gereden dienen te worden, waarbij de coureurs elke ronde twee keer gebruik mogen maken van hun DRS-systeem. Uiteraard op het lange stuk van startfinish en tussen bocht negen en tien.

1991
De eerste editie van de Spaanse Grand Prix op het Circuit de Catalunya vindt plaats in 1991. Niet zoals dit jaar in de meimaand, maar op 29 september. Zo laat in het jaar zijn er redelijkerwijs nog twee coureurs die aanspraak maken op de titel. De grote favoriet is echter Ayrton Senna in de McLaren, maar die slaagt er tijdens de kwalificatie niet in zijn belangrijkste uitdager Nigel Mansell achter zich te laten. De Brit start als tweede, de Braziliaan als derde.

Mansell verprutst echter zijn start en ziet Senna en Michael Schumacher in de Benetton aan zich voorbij komen. De van pole position vertrokken Gerhard Berger behoudt in de andere McLaren de leiding, maar ziet die verloren gaan als hij onnodig lang in de pitstraat blijft staan. Mansell is ondertussen Schumacher alweer gepasseerd en opent de jacht op Senna en de leiding. Zij aan zij schuiven ze al vonken spuwend over het rechte stuk. Senna legt het af tegen de Renault-aangedreven Williams.

Na de pitstops hebben de twee weer stuivertje gewisseld met Berger tussen hen in. De Oostenrijker verschalkt zijn teamgenoot en neemt Nigel Mansell mee in zijn kielzog. Wat opnieuw een mooi duel had kunnen worden, eindigt in een anticlimax. Senna spint in de regen op een steeds natter wordende baan. Mansell heeft dan alleen die andere Mclaren nog voor zich, maar ook dat gevecht beslist hij in zijn voordeel. De leiding staat hij vanaf dat moment niet meer af. Gerhard Berger valt in de 33ste ronden nog uit met een motormankement. Alain Prost en Riccardo Patrese erven daardoor de overgebleven podiumplaatsen. Senna komt nog als vijfde over de meet, Schumacher na enkele schuivers als zesde.

Met nog twee races te gaan bedraagt het verschil tussen Senna en Mansell zestien punten. De geschiedenis leert dat het genoeg is voor de Braziliaan om zijn derde en laatste titel te pakken.

Vorig jaar
In 2014 zit de spanning hem andermaal niet bepaald in de kop van het veld. Lewis Hamilton is opnieuw een maatje te groot voor teamgenoot Nico Rosberg. Het raceverslag van vorig jaar lees je hier.

In de spotlights
Wie herinnert zich het niet? In 2012 bracht de Grote Prijs één van de meest onwaarschijnlijke racewinnaars ooit voort. Pastor Maldonado bleef dat weekend foutloos(!) en stuurde zijn Williams naar de overwinning. Niet dat drie jaar geleden daar iemand rekening mee hield, maar het lijkt toch onwaarschijnlijk dat de Venezolaan dat kunststukje kan herhalen. Maar wellicht kan de omloop het decor vormen voor de eerste punten van het jaar.

Eigenlijk stond tot nu toe elk raceweekend de eerste vrije voor Max Verstappen in het teken van het leren kennen van de baan. Dit weekend is dat anders. De Nederlander heeft er in de winter al uitvoerig getest en dus neemt hij net dat beetje minder achterstand ten opzichte van de concurrentie mee naar Barcelona.

Mocht je je komend weekend afvragen waar de McLarens zijn gebleven of wat die nieuwe zwarte bolides opeens op het circuit te zoeken hebben, McLaren heeft de bolides van Button en Alonso in een nieuw jasje gestoken. Dit om de ‘visuele impact’ te verbeteren.

Barcelona is de eerste Grand Prix op het Europese vasteland en voor de teams dé locatie om eens wat flinke updates op de auto te introduceren. Mercedes zal echt niet opeens achteraan staan, maar kleine verschuivingen in de rangorde zijn nooit uit te sluiten.

Alan Jones, de F1-wereldkampioen van 1980 ziet er als driver steward mede op toe dat alles op de baan fair verloopt.

Banden
Pirelli neemt naar de Grand Prix van Spanje de harde en de medium banden mee.