Met de gedachten bij Jules Bianchi, die vorige week overleed aan de gevolgen van zijn zware crash in Japan, gaat het Formule 1-seizoen in Hongarije verder. Lewis Hamilton rijdt de snelste tijd, terwijl Sergio Pérez een vreemde koprol maakt.

Fabio Leimer komt voor het eerst in actie tijdens een officiële Formule 1-sessie. Hij rijdt de eerste training in de Manor van Roberto Merhi. Hij rijdt achttien ronden en wordt pas op het laatst afgetroefd door teamgenoot Will Stevens. Ook Lotus zet zijn derde rijder weer aan het werk, met Jolyon Palmer in de auto van Romain Grosjean. 

Althans, dat is de bedoeling. De Lotussen moeten wachten tot ze aan het werk kunnen, want er staat nog een rekening open bij bandenleverancier Pirelli. Als die is vereffend kunnen Maldonado en Palmer dan toch aan de slag. Het optreden van Palmer blijft echter beperkt tot enkeleinstallatierondes. Maldonado komt tot tien rondjes en de zeventiende tijd. 

De banden op temperatuur krijgen is geen probleem in Hongarije, het is bijna dertig graden en het asfalt is nog eens een goede tien graden warmer. Grip vinden is een ander verhaal, zoals onder meer Rosberg en Räikkönen bemerken in de openingsfase. 

Rosberg zet als eerste een tijd neer, een 1:29, en maakt er meteen een lange run van. Maar uiteraard houdt zijn tijd niet lang stand zodra de baan een beetje is ingereden. Hamilton en ook Räikkönen komen langszij, al pakt Rosberg de Ferrari snel weer terug. 

Verstappen sluit op de vierde plaats aan. De Nederlander maakt wel een onschuldig uitstapje naast de baan, net als Nasr, Stevens en Hülkenberg. Ricciardo gaat nog net iets sneller, terwijl Sainz op 0,015 seconde van Verstappen strandt. De Spanjaard maakt zich niet populair door in de weg te zitten van zowel Kvyat als Hamilton. 

Met nog een half uur te gaan, zorgt Pérez voor een angstig moment wanneer hij iets te wijd uit bocht elf komt. De Force India gaat dwars, de wielen blokkeren en doordat het achterwiel zich in het zand graaft, rolt de auto om. Maar gelukkig kan Pérez op eigen kracht uit het wrak kruipen.

Terwijl de marshals tijdens de rodevlagsituatie de puinhoop opruimen, loopt de klokt gewoon door. Er resteren nog negentien minuten wanneer de baan weer wordt vrijgegeven en dus is het een druk slot van de sessie. Verstappen zakt terug naar de tiende plek, maar is wel de meest productieve coureur van de sessie met 27 ronden.  

Hamilton handhaaft zich op kop met een 1:25.1, één tiende voor Rosberg en zes tienden voor Räikkönen, die de sessie nog wat korter maakt wanneer de voorvleugel van zijn Ferrari vliegt. Met nog een minuut te gaan, gaat het licht weer op groen, maar slechts een handvol coureurs maakt gebruik van de mogelijkheid om nog een rondje te rijden.