Voor conclusies is het natuurlijk nog te vroeg, maar Lewis Hamilton en Mercedes waren oppermachtig in de eerste vrije training. Max Verstappen was zesde.

Lewis Hamilton was met een tijd van 1:21.317 zo’n twee tienden los van zijn teamgenoot Nico Rosberg, maar belangrijker voor het team van Mercedes is het gat met de rest, en dat was immens.

Ferrari’s Sebastian Vettel was derde, op maar liefst 1.6 seconde. Vettel reed zijn snelste rondje wel op een setje banden waar hij eerder een spin mee maakte, maar gezien de rondetijd van teamgenoot Kimi Räikkönen – 1.7 seconde trager dan Hamilton.

De Red Bulls moesten het met de plekken vijf en zes doen, met Daniel Ricciardo iets meer dan twee tienden voor Max Verstappen. Ricciardo zat net binnen de twee seconden van Hamilton, Verstappen er net boven. Wel is het zo dat de Red Bull-coureurs hun snelste rondjes op softs reden en de Mercedes-coureurs op de snellere super softs.

Spin
Hoewel de sessie op een nog opdrogende baan begon, bleven incidenten uit in het begin. De coureurs deden het daarbij ook heel rustig aan. Pas toen ze er echt voor gingen zitten en op een droge Hungaroring de grens zochten, resulteerde dat in enkele spannende momenten voor de heren coureurs.

Zo had Jenson Button een fikse lock-up bij de eerste bocht en spinde Fernando Alonso, na een worstelpartijtje met zijn auto, juist in de laatste bocht. De beide McLaren-coureurs zaten er desondanks toch goed bij, op de plaatsen zeven en acht.

Behalve dit tweetal, ging ook Vettel dus in de fout. Zijn Ferrari brak uit bij bocht twaalf, nadat hij misschien net nog een stukje van een natte kerbstone meepakte. Vettel kon daarna wel gewoon verder.

Charles Leclerc, de testrijder van Haas, overkwam hetzelfde bij bocht zes. In tegenstelling tot bij bocht twaalf ligt daar wel grind, waar Lecler in terecht kwam, maar ook weer uitkwam. Leclerc sloot de training als zestiende af, voor Saubers vaste kracht Felipe Nasr en Renaults testrijder Esteban Ocon, die ook weer een training mocht doen.