Veel slippertjes op de Red Bull Ring, twee Mercedessen op de eerste plaatsen en Verstappen die klaagt over zijn afstelling.

 

Voor McLaren begint het weekend zoals het vorige werd afgesloten: met technische problemen. Fernando Alonso moet al tijdens zijn outlap onverrichterzake terug naar de pits als alle lampjes op zijn stuur gaan branden en de versnellingsbak naar neutraal schakelt. Dankzij het hoogteverschil op de Red Bul Ring kan hij de McLaren nog naar de pits laten rollen, maar nadat beide McLarens-coureurs gisteren al te kennen gaven rekening te houden met opnieuw een zwaar weekend, is de toon dus al snel gezet.

Alonso is niet de enige met een technische tegenslag. Sebastian Vettel komt al na een paar minuten tot stilstand. Hij helpt de baancommissarissen een handje mee als zijn Ferrari op een bergingstruck wordt geladen. Maar terwijl Alonso later in de training terugkeert op de baan, is Vettel na vier rondjes klaar.

De rest van de eerste training wordt gekenmerkt door uitglijders. De bochten een en acht (of Castrol en Rindt, zoals ze eigenlijk heten) zorgen voor veel problemen. Niet dat het gevolgen heeft, want de uitloopstroken zijn groot genoeg om een risico te nemen. Dat doet dan ook vrijwel iedereen: de meldingen over coureurs die even naast de baan zijn geschoten volgen elkaar in hoog tempo op. Een van hen is Max Verstappen, die met een experimentele setting rijdt en daar steen en been over klaagt. Het duidelijk waarom, want de Toro Rosso oogt nerveus. Later gaat het beter en rijdt hij naar de achtste plek.

Uiteindelijk zet Nico Rosberg de snelste tijd neer, en blijft hij teamgenoot Hamilton met drie tienden voor. De Ferrari van Kimi Räikkönen is nog eens drie tienden langzamer en bezet de derde plaats.