Zoals iedereen in het Formule 1-circus heeft ook Mark Webber een mening over de jonge leeftijd waarop coureurs tegenwoordig hun debuut maken. De Max Verstappens van deze wereld hadden vroeger geen kans gemaakt, zegt de Australiër.

Webber, die bij zijn debuut in 2002 acht jaar ouder was dan Max Verstappen volgend jaar in Australië zal zijn, vindt dat de bolides van nu qua bestuursgemak nogal verschillen met die van tien, twintig jaar geleden. “In Nigel Mansells Williams uit 1992 hadden ze toen echt geen 17-jarige gezet”, begint Webber tegen Sportmagazin.

“Dat was fysiek gewoonweg onmogelijk, het had zo’n jongen kapot gemaakt. Destijds hebben ze ook testcoureurs als Jean-Christophe Bouillon en Emmanuel Collard die auto laten rijden, en die maakten geen kans.” Tegenwoordig is de grip van een Formule 1-wagen zo goed dat het een stuk minder zwaar is om er één te besturen, legt Webber uit.

Webber vindt het daarom maar lastig om in te schatten hoe goed de jonkies die anno 2014 in de Formule 1 rijden nu werkelijk zijn. “Daniil Kvyat doet het echt goed. Maar hoe goed zou hij misschien geweest zijn als ze hem eerst nog twee jaar hadden laten rijpen? Niemand die het weet”, peinst de voormalig Red Bull-coureur. “Is het straks een groot succes als Verstappen in zijn eerste race punten haalt, of drie keer wereldkampioen wordt?”

In het verleden ziet Webber genoeg voorbeelden van coureurs die vroeg gebracht waren, en het uiteindelijk niet wisten te redden. “Je onthoudt jongens als Vettel, Räikkönen en Alonso die het wel gemaakt hebben. Maar er zijn er nog wel dertig anderen, die er uiteindelijk niet kwamen; denk maar aan Jos Verstappen en Jan Magnussen”, legt de Aussie uit.

Misschien is het er allemaal ook wel makkelijker op geworden om succesvol te zijn, filosofeert Webber verder. “Kerels als Häkkinen, Hill of ik hadden honderd races om te winnen (Hill maar 13, red.). Daarvoor hadden we nog nooit een auto gehad die kon winnen. Maar zo is het leven – alles gaat sneller, simulatie wordt belangrijker en de mens minder. In een helikopter van twintig jaar geleden moet de piloot ook meer doen dan bij een moderne.”