Ferrari is het oudste team van allemaal. De Scuderia Ferrari staat sinds het begin van de Formule 1 op de grid en heeft in zijn de rijke historie de meeste coureurs- en constructeurskampioenschappen gewonnen. Alberto Ascari, Juan Manuel Fangio, Mike Hawthorn, Phill Hill, John Surtees, Niki Lauda, Jody Scheckter, Michael Schumacher en Kimi Räikkönen schonken de tifosi de felbegeerde kampioenschappen. De ongeëvenaarde successen zijn een resultaat van de vasthoudendheid en eigenwijsheid van de oprichter van het team: Enzo Ferrari.

Enzo Ferrari: koppige ziener

Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari ziet in 1898 het levenslicht in Modena. Als coureur boekt hij in de jaren 20 bescheiden resultaten tot hij in 1929 de Scuderia Ferrari opricht. Het team rijdt met auto’s van Alfa Romeo, na 5 jaar wordt Ferrari aan het hoofd gezet van de autosportdivisie van het merk. In deze periode is de Cavallino Rampante ook voor het eerst op een auto te zien. Het kenmerkende steigende paard staat vanaf nu op de neus van de Alfa Romeo Bimotore.

Alberto Ascari in de Ferrari 375 in 1950 in Pedralbes. Foto: Motorsport Images

Het logo werd in de Eerste Wereldoorlog gebruikt door Francesco Baracca, een toppiloot van de luchtmacht. De ouders van Baracca, goede kennissen van Ferrari, schonken het logo omdat het geluk zou brengen. Ferrari raakt vlak voor het uitbreken van de Tweede wereldoorlog gebrouilleerd met Alfa over de koers van het bedrijf en wordt ontslagen. Hij mag bovendien de naam Ferrari vier jaar lang niet gebruiken.

Vroege successen met grote namen

In 1943 richt Ferrari zijn fabriek op in Maranello waar de motorsportactiviteiten, ondanks een bombardement in 1944, echt vorm krijgen. Met de Ferrari 125 doet het team in 1950 mee aan de eerste Formule 1-race. De eerste van meer dan 240 overwinningen volgt een jaar later als Fróilan Gonzalez op Silverstone wint. Alberto Ascari is 1952 de eerste wereldkampioen voor Ferrari. Als het team de handen ineenslaat met Lancia volgen de titels volgen elkaar snel op: Juan Manuel Fangio (1956), Mike Hawthorne (1958), Phil Hill (1961) en John Surtees in (1963).

Dan breekt er een magere periode aan. In 1968 verkoopt Ferrari een groot deel van zijn personenautotak (90 procent) en Scuderia Ferrari (50 procent) aan het grote Fiat. Het duurt tot 1974 voordat er weer grote successen gevierd worden met wereldtitels voor Niki LAuda in 1975 en 1977. In 1976 lag Lauda op titelkoers tot zijn bijna fatale ongeluk op de Nürburgring. Het zijn gouden jaren Lauda’s titels en vier constructeurstitels en nóg een coureurstitel voor Jody Scheckter in 1979.

Clay Regazzoni, Niki Lauda en Enzo Ferrari bij de Ferrari 312 T2. Foto: Motorsport Images

Het is de laatste titel die Enzo Ferrari meemaakt, hij overlijdt 1989. De jaren tachtig staan met twee constructeurstitels in schril contrast met alle successen, de eerste die weer écht in de buurt komt van een coureurstitel is Alain Prost in 1990. Hij verliest de titel in de laatste race aan zijn eeuwige rivaal Ayrton Senna na de beruchte startcrash in Suzuka.

Tijdperk Schumacher

De dan tweevoudig wereldkampioen Michael Schumacher zorgt in 1996 voor een ommekeer bij Ferrari. In zijn spoor komen Ross Brawn en topontwerper Rory Byrne mee naar het team. Het eerste jaar boekt Schumacher zeges op Barcelona, Spa en Monza en eindigt hij derde in het kampioenschap. In 1997 strijdt de Duitser tot de laatste race mee maar legt hij het op Jeréz af tegen Jacques Villeneuve. Zijn geduld wordt in 1998 en 1999 op de proef gesteld als McLaren en Mika Hakkinen te sterk zijn, de beloning volgt in 2000. Schumacher schenkt Ferrari zijn eerste titel sinds 1979, er volgen nog eens vier. Schumacher en Ferrari zijn tot 2004 ongekend dominant, in totaal wint de Duitser 72 races met Ferrari. Het is de meest succesvolle periode in de geschiedenis van de renstal.

Een vaak terugkerend beeld: een juichende Michael Schumacher na wéér een zege met Ferrari. Foto: Motorsport Images

Na het tijdperk Schumacher volgt er alleen nog een coureurstitel met Kimi Räikkönen in 2007 en twee constructeurstitels in 2007 en 2008. Felipe Massa mist de titel op een haar na in 2008. Fernando Alonso en Sebastian Vettel worden door de jaren heen binnengehaald als dé toppers die voor hernieuwde successen moet zorgen, maar schieten allebei uiteindelijk tekort om de tifosi nieuwe titels te bezorgen.

Ferrari lonkt naar de titel

Charles Leclerc en Carlos Sainz zijn het huidige koppel voor de Scuderia. In 2022 begon Ferrari het seizoen veel belovend. Betrouwbaarheidsproblemen en ook menselijke fouten van zowel coureur als het team zorgden opnieuw voor een seizoen dat eindigde in mineur. In 2023 lijkt het een herhaling van zetten te worden. Met de komst van teambaas Frédéric Vasseur weet het team zo nu en dan indruk te maken, maar slaat het ook strategisch soms de plank nog steeds mis. Het geduld van de wereldwijde fanschare van Ferrari wordt danig op de proef gesteld. Ze eindigden het seizoen dan ook matig. Met een vijfde en zevende plek wisten ze als team niet verder te komen dan een derde plek in het constructeurskampioenschap.

Vanaf 2025 wil Ferrari echter een nieuwe weg inslaan. Al voorafgaand aan het Formule 1-seizoen van 2024 werd bekend gemaakt dat Charles Leclerc zijn contract heeft verlengt met meerdere seizoenen. De Monegask heeft vanaf volgend seizoen, verrassend genoeg, wel een nieuwe teamgenoot. Dit werd nog geen maand later bekend gemaakt. Lewis Hamilton, zevenvoudig wereldkampioen, versterkt het Italiaanse team vanaf 2025. Of hij het team wél naar de titel gaat helpen moet nog blijken.

Scuderia Ferrari

Teambaas Frédéric Vasseur
Technisch directeur Enrico Cardile
Testcoureurs 2024 Oliver Bearman
Robert Shwartzman
Antonio Giovinazzi
Vestigingsplaats Maranello
GP-debuut GP Monaco 1950
Coureurstitels 15 (1952, 1953, 1956, 1958
1961, 1964, 1975, 1977,
1979, 2000-2004, 2007)
Constructeurstitels 16 (1961, 1964, 1975-1977,
1979, 1982, 1983, 1999-2004,
2007, 2008)
Eindstand WK 2023 3
Coureurs
Charles Leclerc #16
Nationaliteit Monegaskisch
Geboortedatum 16-10-1997
GP-debuut Australië 2018
Wereldtitels
Eindstand WK 2023 5
Carlos Sainz #55
Nationaliteit Spaans
Geboortedatum 1-9-1994
GP-debuut Australië 2015
Wereldtitels
Eindstand WK 2023 7

Op strategisch vlak valt er nog wat te winnen voor Ferrari:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."