Caterham rijdt ook de komende drie seizoenen met motoren van Renault. In Singapore werd de samenwerking door de werkgever van Giedo van der Garde verlengd.

Het team van eigenaar Tony Fernandes rijdt sinds 2011 met de Renault-V8. Na de laatste race van dit jaar kunnen die krachtbronnen echter het museum in. De turbomotor maakt zijn rentree in de Formule 1, en wel in het formaat van een V6. Aan boord zijn ook regeneratiesystemen van zowel de remmen als de uitlaten. Alles bij elkaar zal de V6 naar verwachting meer kracht leveren dan de huidige V8. Tegelijkertijd zal de motor naar verwachting 35 procent zuiniger rijden.

De overeenkomst tussen Caterham en Renault komt niet als een verrassing. “Dit is natuurlijk heel goed nieuws voor ons Formule 1-team. Ook reflecteert het de hechte band die tussen de twee bedrijven is ontstaan, met name dankzij het straatwagenproject dat we vorig jaar opstartte en dat nu in een vergevorderd stadium is”, vertelt de grote baas van Caterhams F1-team, Cyril Abiteboul.

“In 2014 begint er een nieuw tijdperk in de Formule 1. Eentje waarin de sport zich opstelt naast de technische wijzigingen die je zit in de wereldwijde auto-industrie. Onze samenwerking zal zich volgend jaar zeker uitbetalen. Het geeft ons de beste kans om de komende jaren verder op te schuiven op de grid.”

Jean-Michel Jalinier, de uitvoerend directeur van Renault Sport F1, deed ook zijn zegje. “We hebben Caterham in de afgelopen drie jaar volwassen zien worden. Hun nieuwe faciliteiten zijn indrukwekkend en hun technische structuur is solide”, aldus de Fransman. “De nieuwe reglementen staan gelijk aan een grote uitdaging. Met verandering komen er ook kansen en volgend jaar is er een uitgelezen kans voor het team om nieuwe doelen te stellen. We kijken erg uit naar het moment dat volgend jaar een auto voor het eerst met onze Energy F1-motor gaat rijden.”