Er wordt een systeem in de Formule 1 geïntroduceerd waarbij een reprimande wel degelijk een straf kan opleveren voor de coureur in kwestie. De dader wordt na drie reprimandes vijf plaatsen naar achteren gezet op de grid.

De stewards kiezen ervoor een coureur te berispen als hij wel het reglement heeft overtreden, maar een tijdstraf van bijvoorbeeld twintig seconden een te zware straf is. De benadeelde partij klaagt vaak dat een berisping geen enkele waarde heeft.

Daar komt verandering in, zo weet onze medewerker Adam Cooper. Als een coureur een derde reprimande krijgt opgelegd, resulteert dit voortaan wel degelijk in een straf. De FIA gaat het principe van een optelsom hanteren.

Als twee van de drie reprimandes zijn uitgedeeld naar aanleiding van gebeurtenissen op het circuit – en niet voor het missen van een verplicht fotomoment met alle coureurs of te laat arriveren bij een persconferentie – moet de desbetreffende coureur vijf startplekken inleveren.

Paul di Resta ontving in Turkije bijvoorbeeld een reprimande omdat hij tijdens de kwalificatie een weegcheck miste en Lewis Hamilton, Jenson Button, Mark Webber en Jaime Alguersuari lieten in Spanje na van hun gas te gaan bij het zwaaien van gele vlaggen.

Het voorstel is besproken in de Sportieve Werkgroep en moet alleen nog worden goedgekeurd door de Formule 1-commissie. Dat wordt beschouwd als een formaliteit. Vanaf Silverstone treedt het systeem dan in werking. Alle eerdere reprimandes worden vergeten; iedereen begint op nul.