Dat McLaren sinds het vertrek van Vodafone eind 2013 zonder titelsponsor zit, betekent niet dat het team in problemen verkeert. Volgens Eric Boullier kan de renstal prima zonder hoofdsponsor door het leven.

Boullier, de racing director van de formatie uit Woking, vertelt in gesprek met ESPNF1 in ware McLaren-taal dat het team ‘in de geprivilegieerde positie zit dat we het ons kunnen veroorloven zonder titelsponsor te opereren’.

De Fransman erkent daarbij wel dat McLaren uiteraard wel graag een titelsponsor zou hebben – ‘want dat geeft ons weer extra mogelijkheden en middelen voor onze projecten’ – maar dat betekent nog niet dat McLaren de advertentieruimte op haar bolides in de aanbieding doet.

“Als we met de juiste partij een geschikte deal kunnen sluiten, zullen we dat niet nalaten, maar in tegenstelling tot een aantal andere renstallen zijn wij niet van zins met minder dan de hoofdprijs genoegen te nemen om maar een hoofdsponsor te strikken.”

Boullier, die zich realiseert dat dit alles ‘misschien arrogant klinkt’, is verder niet van plan een datum te noemen voor een mogelijke toekomstige aankondiging van een titelsponsor voor het team dat in 2014 ondanks het gebrek daaraan naar eigen zeggen met een groter budget dan ooit werkte.

Dat McLaren zich niet al te druk maakt om het vinden van een hoofdsponsor, komt ook omdat het een partnerschap is aangegaan met Honda. Behalve dat de Japanse autofabrikant motoren levert, zou het naar verluidt ook in financieel opzicht een behoorlijke bijdrage leveren.

Door de samenwerking met Honda ligt McLaren volgens Boullier bovendien ook nog eens beter in de markt. “Want iedereen die weet hoe de vork in de steel zit, weet hoe serieus McLaren en Honda deze samenwerking nemen en dat we alles in huis hebben om er een succes van te maken.”