De FIA en Bernie Ecclestone werken aan een plan om met ingang van 2017 een tweede type motor in de Formule 1 te introduceren. De motor moet een goedkoop alternatief worden voor de huidige V6-turbo’s.

Dat wordt bericht door onder meer Auto, Motor und Sport. De Duitse publicatie rapporteert dat de autosportbond en Ecclestone serieus werk maken van een eerder uitgedacht plan om 2.2 liter V6-biturbo motoren te introduceren, wat met ingang van 2017 moet gebeuren.

De nieuwe motoren moeten een alternatief vormen voor de huidige 1.6 liter hybride V6-turbokrachtbronnen. Het is de bedoeling dat de motoren qua performance vergelijkbaar worden aan de 1.6 liter V6-turbo’s, maar door simpelere techniek een stuk goedkoper kunnen worden aangeboden.

De FIA en Ecclestone zetten erop in de motoren voor zes miljoen euro per jaar aan te bieden. De FIA zal volgens Ecclestone komende week officieel op zoek gaan naar partijen om ze te construeren. De Brit geeft daarbij aan dat er al enkele partijen interesse hebben getoond.

Het zou daarbij in ieder geval om Cosworth en Ilmor gaan. Dat komt Ecclestone goed uit, want hij wil al langer dat er weer een onafhankelijke – niet aan een fabrieksteam verbonden – leverancier bij komt. Dit om de invloed van dat soort partijen – zoals Ferrari en Mercedes – in te perken.

In gesprek met Autosport vertelt Ecclestone dat de V6-biturbo’s ‘meer vermogen krijgen en meer benzine zullen gebruiken’. “We moeten de regels er dus voor aanpassen, maar dat is geen probleem aangezien het reglement voor 2017 sowieso op de schop gaat.”

Ecclestone stipt verder aan dat de mogelijke introductie van dit soort motoren niks te maken heeft met de weigering van de huidige fabrikanten om een prijslimiet af te spreken voor hun motoren. “We moeten simpelweg met een goedkoop alternatief komen, anders gaan er teams ten onder.”

Hoewel het logisch lijkt dat de huidige motorfabrikanten Mercedes, Ferrari, Renault en Honda zullen protesteren tegen de introductie van simpelere en goedkopere motoren – omdat ze zelf enorme bedragen in de ontwikkeling van hun motoren hebben gestoken – is Ecclestone daar niet bang voor.

“Ze hebben dat geld geïnvesteerd omdat ze de technologie goed kunnen gebruiken voor hun straatauto’s. Dat hebben ze zelf ook steeds gezegd. Ze kunnen verder blijven vragen wat ze willen voor hun motoren. Daar hebben wij niks over te zeggen en dat willen we ook niet.”

“Ik verwacht daarbij dat de fabrikanten zelf gewoon zullen vasthouden aan hun huidige motoren, maar de kleinere teams kunnen straks overstappen op iets goedkopers.” Bang dat de verhoudingen scheef zullen groeien als er twee motorformules zijn, is Ecclestone niet. “Vroeger werkte het ook.”