In haar streven coureurs weer zelf verantwoordelijk te maken voor hun starts, heeft de FIA aan de teams gecommuniceerd op welke manier het de hulp die coureurs nu nog bij starts krijgen met ingang van de Grand Prix van België aan banden gaat leggen.

Dat bericht Motorsport.com, dat het zogenaamde technical directive heeft ingezien waarin de FIA uitlegt op welke wijze startprocedures met ingang van de Grand Prix van België van dit jaar dienen te verlopen. In een poging coureurs weer echt zelf verantwoordelijk te maken voor hoe ze bij de start van hun gridplek komen, heeft de FIA namelijk enkele restricties opgelegd.

Volgens Motorsport.com is de eerste daarvan dat het aangrijppunt van de koppeling niet meer veranderd mag worden vanaf het moment dat een coureur de pits verlaat om richting de grid te gaan, tot en met na de start. Pas als de start is geweest, mogen er weer aanpassingen aan de koppeling worden gedaan.

Een tweede restrictie betreft de communicatie tussen teams en coureurs. Momenteel mogen teams coureurs tijdens de opwarmronde nog uitgebreid over de boordradio uitleggen wat ze allemaal moeten doen om een goede start te maken – waarbij vaak wordt besproken hoe ze het aangrijppunt van de koppeling het best kunnen vinden en instellen – maar deze vorm van coaching is vanaf de Grand Prix van België ook niet meer toegestaan.

Coureurs moeten het straks zelf uitzoeken en mogen vanaf de race op Spa-Francorchamps voor de start alleen nog maar boordradio-informatie ontvangen over veiligheidskwesties, sportieve zaken en eventuele betrouwbaarheidsproblemen.